تفاوت قهوه اسپرسو، فیلتری، فرنچ پرس و چکه‌ای

قهوه اسپرسو، فیلتری، فرنچ پرس یا چکه‌ای فرق‌شان چیست؟ این سوال از جایی شروع شد که دوستم که یک باریستا ست با عصبانیت به خانه من آمد و خودش را روی مبل انداخت و اخم‌هایش را در هم فرو کرد. کارهای زیادی برای انجام دادن داشتم و می‌دانستم که با این سوال خودم را به دردسر می‌اندازم؛ اما پرسیدم: «اتفاقی افتاده؟»

بالاخره زبان باز کرد و گفت: «چرا مردم فرق روش‌های مختلف دم کردن قهوه رو نمی‌فهمند؟ واقعاً از پذیرایی از مشتری‌هایی که نمی‌دونن اسپرسو چیه خسته شدم. امروز یه نفر اومد کافه، لاته سفارش داد. داشتم براش درست می‌کردم زیر لب دستور تهیه رو هم زمزمه می‌کردم و با خودم می‌گفتم که خب اینم از اسپرسو، فوم شیر، شیر بخار زده و تمام! این هم از لاته شما. می‌دونی طرف چیکار کرد؟»

قبل از اینکه کلمه‌ای از دهانم خارج شود، خودش ادامه داد که: «طرف وحشت زده و با یه لحن بدی گفت نه من اسپرسو نمی‌خوام! اسپرسو برای من خیلی قویه چرا این کارو کردی؟ من فقط یه قهوه خواستم. از تعجب خشکم زده بود اما بعدش متوجه شدم که مردم فکر می‌کنند اسپرسو یک مایع مرموز که کافیه یک جرعه ازش بنوشن تا کلاً قاطی کنند اصلاً متوجه نیستند که اسپرسو فقط یک اسم برای یکی از روش‌های دم کردن قهوه است!»

می‌دانستم که درست می‌گوید؛ حالا که کمی آرام شده بود گفت:«تو برای کافه نیرو مطلب می‌نویسی درسته؟ بیا یک راهنما برای دم کردن روش‌های قهوه تهیه کنیم و به همه بگوییم که این روش‌ها چه تفاوتی با همدیگر دارند.» 

لازم نبود مرا متقاعد کند، زیرا ما نیز در تیم کافه نیرو به فکر ارائه چنین مطلبی بودیم. ناراحتی دوستم به روند تهیه این مقاله در مورد تفاوت قهوه اسپرسو، فیلتری، فرنچ پرس یا چکه‌ای سرعت بخشید.

قهوه اسپرسو یا فیلتری یا فرنچ پرس یا چکه‌ای

تفاوت اسپرسو با قهوه فیلتری چیست؟

 قبل از هر چیز بیایید یک مسئله را برای همیشه هضم کنیم: اسپرسو قهوه نیست؛ بلکه یک روش برای دم کردن قهوه است. قبل از هر چیز باید این مسئله را مطرح می‌کردیم تا بعد بتوانیم به جزئیات تفاوت قهوه اسپرسو یا فیلتری یا فرنچ پرس یا چکه‌ای بپردازیم. 

برای شروع باید دو روش محبوب دم کردن قهوه یعنی اسپرسو و فیلتر کردن را مورد بررسی قرار دهیم. چه چیزی این دو روش را از یکدیگر متفاوت می‌کند. عوامل متعددی منجر به تمایز این دو روش می‌شود اما مهم‌ترین آنها این است که اسپرسو، عصاره قهوه است. در این روش آب داغ با فشار از قهوه‌ای که بسیار ریز آسیاب شده عبور می‌کند.

 در حالی که برای تهیه قهوه فیلتری آب جوش روی قهوه‌ای که روی فیلتر قرار دارد می‌ریزد و نوشیدنی نهایی سبک‌تر و رقیق‌تر خواهد بود.

می‌دانیم که این اطلاعات برای درک تفاوت این دو قهوه کافی نیست بنابراین بیایید هر کدام را جداگانه بررسی کنیم.

قهوه اسپرسو چیست؟

 حتی اگر شیفته قهوه نباشید نیز حتماً در طول زندگیتان حداقل یک شات اسپرسو نوشیده‌اید. 

اسپرسو نوشیدنی است که از عصاره قهوه به دست می‌آید. برای تهیه این نوشیدنی آب داغ با فشار بالا از قهوه‌ای که بسیار ریز آسیاب شده است عبور می‌کند و عصاره قهوه وارد فنجان می‌شود. زمانی که با این روش قهوه تهیه می‌کنید نتیجه نهایی حجم کم و غلظت بالایی دارد و روی آن کرما یا خامه قهوه شکل می‌گیرد.

فرآیند دم کردن قهوه اسپرسو

بدون توجه به روش درست تهیه اسپرسو نوشیدنی خوبی به دست نمی‌آورید. رعایت مقدارها نقش مهمی در تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو خوش طعم دارد. برای تهیه بهترین اسپرسو مراحل زیر را دنبال کنید.

 مواد اولیه:

طرز تهیه

  • دانه قهوه‌ای که تازه رست شده است را به اندازه ذرات شکر آسیاب کنید.
  • ۲۰ گرم پودر قهوه برای تهیه یک شات دبل اسپرسو در دستگاه قرار دهید.
  • قهوه را در پرتافیلتر تمپ کنید تا سطح قهوه صاف و یکدست شود.
  • پرتافیلتر را در دستگاه اسپرسو ساز قرار دهید.
  • استخراج عصاره را با نرخ جریان ۳۰ میلی لیتر در ۲۵ تا ۳۰ ثانیه شروع کنید.
  • به شات اسپرسو نگاه کنید، باید روی آن یک لایه خامه طلایی و غلیظ باشد. در صورت نیاز درشتی آسیاب، میزان فشردگی قهوه در پرتافیلتر، زمان استخراج را تغییر دهید.

ویژگی ‌های اسپرسو

برای اینکه اسپرسو رو به درستی معرفی کنیم یک بار تهیه کردن آن کافی نیست و حداقل سه بار این کار را تکرار کردیم تا بتوانیم نکات درست و ارزشمندی را با شما در میان بگذاریم. در جدول زیر با برخی از ویژگی‌های اسپرسو آشنا می‌شوید:

ویژگی توضیحات
 طعم قوی و کاملا محسوس
 غلظت با غلظت بالا
 بافت غلیظ، نرم و مخملی
 کرماطلایی و خامه‌ای روی اسپرسو

مزایا و معایب قهوه اسپرسو

 قهوه اسپرسو پایه و اساس بسیاری از نوشیدنی‌های بر پایه قهوه است و اگر بخواهیم تفاوت قهوه اسپرسو، فیلتری، فرنچ پرس یا چکه‌ای را بررسی کنیم ابتدا باید با مزایا و معایب اسپرسو آشنا باشیم.

 مزایا:

  • طعم قوی
  • غلظت بالا
  • تنوع
  • سرعت آماده سازی بالا
  • کرما یا خامه زیاد

معایب:

  • نیازمند تجهیزات تخصصی
  • نیازمند آموزش باریستایی برای دستیابی بهترین نتیجه
  • احتمال استخراج بیش از اندازه یا تلخ شدن قهوه
  • نیازمند رعایت اندازه‌های دقیق

قهوه فیلتری چیست؟

شما هرگز نمی‌توانید بدون شناختن قهوه فیلتری به تفاوت آن با اسپرسو پی ببرید. قهوه فیلتری که از آن با نام قهوه چکه‌ای یا پیور اور (Pour Over) نیز یاد می‌شود در واقع یک روش برای دم کردن قهوه است که در آن آب جوش از روی پودر قهوه‌ای که روی فیلتر کاغذی یا فلزی قرار دارد عبور می‌کند.

قهوه فیلتری در مقایسه با اسپرسو رقیق‌تر و صاف‌تر است. برای یافتن تفاوت قهوه فیلتری و اسپرسو آزمون‌های متعددی انجام دادیم. توصیه می‌کنیم به مطالعه ادامه دهید؛ می‌خواهیم یک تفاوت کلیدی را با شما در میان بگذاریم.

قهوه فیلتری چیست

فرآیند دم کردن قهوه فیلتری

 از نظر باریستاها و عاشقان قهوه، تهیه قهوه فیلتری بسیار آسان است اما این مسئله به شخص شما بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه این نوع قهوه از یک نژاد خاص استفاده کنید تا طعم نهایی منحصر به فرد باشد. یک قهوه ساز هاریو V60 نیز تهیه کنید تا به بهترین شکل قهوه فیلتری را تهیه کنید. به یاد داشته باشید که در اختیار داشتن بهترین تجهیزات نقش مهمی روی نتیجه نهایی دارد. برای تهیه قهوه فیلتری مراحل زیر را دنبال کنید:

 مواد اولیه

  • دانه قهوه با کیفیت ترجیحاً از یک نژاد
  • آب تمیز
  • افزودنی‌های دلخواه مانند خامه، شیر، شکر یا شیرین‌کننده
  • تجهیزات
  • آسیاب
  • قهوه ساز هاریو V60 
  • فیلتر هاریو V60 

طرز تهیه

  • دانه‌ها رو به اندازه متوسط آسیاب کنید تا به اندازه شن یا شکر تصفیه شده درشت باشد.
  • فیلتر کاغذی را در دهانه وی شکل قیف قرار دهید.
  • پودر قهوه تازه را روی فیلتر بریزید. 
  • تقریبا ۷۰ میلی لیتر آب داغ را به آرامی روی پودر قهوه بریزید.
  • ترکیب را هم بزنید و اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ ثانیه استراحت کند.
  • مجدداً ۲۲۰ میلی لیتر آب داغ روی قهوه داخل فیلتر بریزید و ترکیب را هم بزنید. قهوه ظرف ۳ تا 3 دقیقه و نیم تهیه می‌شود.
قهوه هاریو v60

ویژگی‌ های قهوه فیلتری

در جدول زیر ویژگی‌های قهوه فیلتری را مشاهده می‌کنید:

ویژگی توضیحات
 طعم طعم ملایم
 کرما بدون کرما با بافت صاف
 بافت سبک‌تر از اسپرسو
 غلظت با غلظت کمتر و ملایم

مزایا و معایب قهوه فیلتری

 شاید مهمترین مزیت قهوه فیلتری این باشد که برای تمام سلایق دلچسب است. در ادامه برخی از مزایا و معایب این قهوه را مطالعه می‌کنید:

مزایا معایب
 تهیه ساده بدون کرما
 سازگار با اکثر ذائقه‌ها طعم برای برخی از افراد بیش از اندازه ملایم است
 روش دم آوری در دسترس فاقد غلظت اسپرسو

مقایسه قهوه اسپرسو با قهوه فیلتری 

مقایسه بین قهوه اسپرسو، فیلتری، فرنچ پرس یا چکه‌ای نشان می‌دهد که تفاوت‌های زیادی بین دو شیوه دم کردن قهوه وجود دارد. به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از تفاوت می‌شود همیشه تفاوت بین طعم و عطر نیست. هنگام تهیه این راهنما چندین بار قهوه دم کردیم تا نتایج درستی به دست بیاوریم و آنها را با شما در میان بگذاریم. در همین آزمون و خطاها متوجه شدیم که هزینه دم کردن قهوه نیز مسئله مهمی است و باید با آن پرداخته شود. به همین دلیل جدول زیر را تهیه کردیم تا شما درک بهتری از هزینه دم کردن قهوه به روش‌های مختلف داشته باشید:

عامل تعیین کننده قیمت اسپرسو قهوه فیلتری
 قیمت تجهیزات بالاترپایین‌تر
 هزینه نگهداری بالا و نیازمند مراقبت مداومپایین و بسیار ساده
 دانه قهوه مشابه مشابه
 هزینه آب و برق بالاتر به دلیل مصرف دستگاه پایین
 هزینه دم کردن هر فنجان قهوه معمولاً بالاتر معمولاً پایین‌تر

 تفاوت قهوه فیلتری و اسپرسو از نظر طعم

این جدول یک آمار تقریبی است و هزینه‌ها با توجه به نوع دانه و تجهیزاتی که برای دم کردن استفاده می‌کنید متغیر خواهد بود.

یکی از مهمترین مشخصه‌ها برای انتخاب قهوه‌ای اسپرسو یا فیلتری طعم آنها است این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام یک خوشمزه‌تر است. اما صرف نظر از سلیقه شخصی تفاوت این دو قهوه از نظر طعم چیست؟ 

اینطور که پیداست قهوه پور اور یا فیلتری ملایم‌تر از اسپرسو است و طعم دانه‌های قهوه در آن لطیف‌تر است. از طرف دیگر اسپرسو غلیظ‌تر است و بیشتر طعم‌هایی مانند تمشک و شکلات را در کام شما باقی می‌گذارد. اسپرسو برخلاف قهوه فیلتری عصاره دانه قهوه است و به همین دلیل طعم‌ها در آن قوی‌تر و غلیظتر هستند.

قهوه اسپرسو یا فرنچ پرس

تفاوت اسپرسو و قهوه فیلتری از نظر دشواری روش دم آوری

آیا در دنیای قهوه تازه وارد هستید یا یک باریستای حرفه‌ای هستید که تمام روش‌های دم کردن قهوه را به خوبی می‌داند؟ فرقی نمی‌کند چقدر حرفه‌ای یا چقدر تازه کار باشید در هر صورت تهیه قهوه فیلتری در مقایسه با اسپرسو ساده‌تر است. می‌خواهید بدانید چرا به جدول زیر نگاه کنید:

از نظر قهوه فیلتری اسپرسو
تجهیزاتدر دسترس، اقتصادی، ساده تخصصی، گران، پیچیده
 تکنیک سرراست نیازمند تمرین و دقت بسیار بالا
 دقت در اندازه‌گیری مهم اما نه حیاتی حیاتی، کوچک‌ترین تغییر در اندازه طعم را عوض می‌کند

 مقایسه قهوه اسپرسو و قهوه فیلتری از نظر زمان آماده‌ سازی

مدت زمان تهیه قهوه فیلتری و قهوه اسپرسو بسیار متفاوت است و با توجه به نوع تجهیزات تغییر می‌کند. در ادامه زمان آماده‌سازی هر کدام از این قهوه‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

 اسپرسو

  • زمان دم آوری: فرآیند عصاره گیری بسیار سریع و ظرف ۲۵ تا ۳۰ ثانیه انجام می‌شود.
  • زمان آماده سازی: قبل از استخراج باید مقدار قهوه را اندازه‌گیری کنید آن را در محل مخصوص قرار دهید و فشرده کنید. سپس باید دستگاه اسپرسو ساز را گرم کنید. آماده سازی‌های اولیه چند دقیقه طول می‌کشد و مدت زمان دقیق به میزان آشنایی شما با تجهیزات و نوع دستگاه بستگی دارد.
  • کل زمان: با در نظر گرفتن زمان آماده‌سازی اولیه و زمان دم آوری برای تهیه یک فنجان اسپرسو به ۳ تا ۵ دقیقه زمان احتیاج دارید که این مدت زمان با توجه به توانایی‌های شما و دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید متغیر خواهد بود.

قهوه فیلتری

  • زمان دم آوری: تهیه قهوه به روش فیلتری بیشتر از تهیه اسپرسو طول می‌کشد و باید بین ۳ تا ۵ دقیقه برای روش پور اور و ۵ تا ۱۰ دقیقه برای استفاده از دستگاه چکه‌ای زمان در نظر بگیرید.
  • زمان آماده سازی: درست مانند تهیه اسپرسو در این مورد نیز باید مقدار قهوه را اندازه‌گیری کنید، فیلتر را در محل مخصوص قرار دهید و آب را بجوشانید. مدت زمان آماده سازی نیز چند دقیقه به طول می‌انجامد.
  • کل زمان: با در نظر گرفتن زمان آماده سازی‌های اولیه و دم کردن قهوه معمولاً ۵ تا ۱۰ دقیقه برای تهیه قهوه با استفاده از دستگاه قهوه هاریو V60 زمان نیاز خواهید داشت.
قهوه فرنچ پرس

 تفاوت قهوه اسپرسو و فرنچ پرس

در قهوه اسپرسو یا فیلتری یا فرنچ پرس یا چکه‌ای باید زمانی را به بررسی تفاوت قهوه اسپرسو و فرنچ پرس اختصاص دهیم. قهوه اسپرسو بر اثر فشار بالا و عبور آب داغ از پودر قهوه‌ای که بسیار ریز آسیاب شده تهیه می‌شود. نوشیدنی نهایی غلظت بالایی دارد و خامه‌ای نیز روی آن شکل می‌گیرد.

برای تهیه قهوه فرنچ پرس از تکنیک غوطه وری استفاده می‌شود و دانه‌های قهوه‌ای که با اندازه نسبتاً بزرگ‌تری نسبت به اسپرس و آسیاب شده‌اند، در آب داغ خیسانده می‌شوند.

قهوه فرنچ پرس چیست؟

قهوه فرنچ پرس که در فرانسوی از آن با نام کافی تیر (Cafetière) نیز یاد می‌شود یک روش برای دم کردن قهوه است. در این روش دانه‌های قهوه با اندازه نسبتاً بزرگتری آسیاب شده و در آب غوطه ور می‌شوند.

پس از چند دقیقه یک پیستون که دارای یک فیلتر فلزی است؛ پودر قهوه را از مایع جدا کرده و به انتهای فرنچ پرس هدایت می‌کند. قهوه‌ای که به این روش به دست می‌آید معطر و سرشار از طعم است اما فاقد کرماست. 

روش دم کردن قهوه با فرنچ پرس

قبل از هر چیز شما به دانه قهوه نیاز دارید و بهتر است دانه‌ای را تهیه کنید که بیشتر با ذائقه شما سازگار است. پس از تهیه دانه قهوه مراحل زیر را دنبال کنید:

 مواد اولیه:

 طرز تهیه

  • ابتدا ۵۰۰ میلی لیتر آب داغ با دمای تقریبی ۹۳ درجه سانتیگراد را روی ۳۰ گرم دانه قهوه‌ای که درشت آسیاب شده است بریزید و اجازه دهید ۴ دقیقه قهوه در آب غوطه ور شود. دمای آب بسیار مهم است.
  • با استفاده از یک قاشق ترکیب را هم بزنید تا قهوه در انتهای ظرف ته نشین شود.
  • در این بخش یک تکنیک برای دستیابی به بهترین طعم را با شما در میان می‌گذاریم: اجازه دهید قهوه ۵ دقیقه دیگر در این مرحله باقی بماند و حرارت آن کاهش پیدا کند. در طول این مدت تمام پودر قهوه در انتهای ظرف ته نشین می‌شود.
  • پیستون را تا نیمی از مخزن پایین بیاورید و این کار را بسیار آرام انجام دهید تا آرامش پودر قهوه‌ای که در انتهای ظرف است بر هم نریزد. به این ترتیب قهوه‌ای که می‌نوشید صاف و سبک خواهد بود.
قهوه

ویژگی‌ های فرنچ پرس

فرنچ پرس یکی از محبوب‌ترین روش‌های تهیه قهوه است و حقیقتش را بخواهید یافتن دلیل این محبوبیت کار دشواری نیست. در هر مکانی می‌توانید با استفاده از یک فرنچ پرس قهوه خوش طعمی را برای خودتان تهیه کنید.

ویژگی‌ها توضیحات
طعمقوی
کرماندارد
بافتبافت غلیظ و رسوبی
غلظتمتوسط و کمتر از اسپرسو بیشتر از قهوه فیلتری

مزایا و معایب فرنچ پرس

 بسیاری از دوستداران قهوه طعم نوشیدنی که با فرنچ پرس درست می‌شود را دوست دارند. برای اینکه بدانید قهوه اسپرسو یا فیلتری یا فرنچ پرس یا چکه‌ای کدام یک برای شما مناسب‌تر است نگاهی به جدول زیر داشته باشید و مزایا و معایب آشنا شوید:

مزایا معایب
 استفاده ساده وجود رسوب در فنجان
 تجهیزات ارزان قیمت احتمال عصاره‌گیری بیش از اندازه
 غلیظ و خوش طعم کنترل کمتر در عصاره‌گیری و طعم‌های متفاوت
 سازگار با انواع قهوه

 مقایسه اسپرسو و فرنچ پرس از نظر هزینه

هزینه تهیه قهوه با هر یک از روش‌ها با توجه به تجهیزات متغیر است. در جدول زیر قهوه اسپرسو و فرنچ پرس را از نظر هزینه دم آوری مقایسه می‌کنیم: 

فاکتورهای تاثیرگذار روی هزینه فرنچ پرس اسپرسو
 هزینه تجهیزات نسبتا پایین بسیار زیاد
 هزینه نگهداری پایین با نگهداری ساده زیاد؛ نیاز به مراقبت زیاد
 دانه قهوه یکسان یکسان
 هزینه آب و برق پایین بالا به دلیل مصرف دستگاه
 هزینه دم کردن هر فنجان معمولاً پایین‌تر معمولاً بالاتر

به طور کلی می‌توان گفت هزینه دم کردن قهوه با استفاده از فرنچ پرس از اسپرسو کمتر است. بنابراین اگر می‌خواهید هر روز قهوه درست کنید و ورشکست نشوید، فرنچ پرس انتخاب بهتری است.

مقایسه فرنچ پرس و اسپرسو از نظر طعم

تجربه نشان می‌دهد که طعم‌های دانه قهوه با فرنچ پرس بهتر حفظ می‌شوند. به دلیل استفاده از تکنیک غوطه وری در فرنچ پرس طعم‌ها بهتر با یکدیگر تلفیق می‌شوند.

 از سوی دیگر طعم اسپرسو قوی‌تر است و بیشتر مزه شکلات و تمشک می‌دهد. در واقع فرقی نمی‌کند از چه نوع قهوه‌ای استفاده کنید قهوه اسپرسو تقریباً همیشه طعمی شبیه به شکلات و میوه دارد.

مقایسه اسپرسو و فرنچ پرس از نظر سادگی دم آوری

همانطور که حدس می‌زنید فرنچ پرس روش ساده‌تری برای تهیه قهوه است. دم کردن اسپرسو تخصصی‌تر است و حتماً باید تجهیزات خاصی داشته باشید. برای مقایسه بهتر اسپرسو و فرنچ پرس از نظر روش تهیه جدول زیر را مشاهده کنید:

از نظر فرنچ پرس اسپرسو
 تجهیزات در دسترس و مقرون به صرفه تخصصی، گران و پیچیده
 تکنیکبسیار ساده نیازمند تمرین و دقت بالا
 دقت در اندازه‌گیری مهم اما حیاتی نیست حیاتی کوچک‌ترین تغییر طعم را عوض می‌کند

 مقایسه فرنچ پرس و اسپرسو از نظر مدت زمان آماده سازی

مدت زمان لازم برای تهیه قهوه با فرنچ پرس و دستگاه اسپرسو ساز متفاوت است. تهیه قهوه با فرنچ پرس مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. 

 اسپرسو: 

  • زمان دم آوری: مرحله استخراج سریع و در ۲۵ تا ۳۰ ثانیه انجام می‌شود.
  • زمان آماده‌سازی: قبل از استخراج شما باید مقدار قهوه را اندازه‌گیری کرده و دانه را آسیاب کنید آن را در محفظه مخصوص بریزید و فشرده کنید سپس دستگاه را گرم کنید و این آماده‌سازی‌های اولیه چند دقیقه طول می‌کشد.
  • کل زمان: مجموع زمان دماوری و آماده سازی‌های اولیه برای تهیه قهوه اسپرسو ۳ تا 5 دقیقه است. مدت زمان به میزان مهارت شما و قابلیت دستگاه اسپرسو ساز بستگی دارد.

 فرنچ پرس

  • زمان دم آوری: دم کشیدن قهوه در فرنچ پرس بیشتر از اسپرسو و بین ۴ تا ۶ دقیقه طول می‌کشد.
  • زمان آماده سازی: درست مانند اسپرسو برای تهیه قهوه را اندازه‌گیری کرده، آن را آسیاب کنید و پس از به جوش آوردن آب قهوه را دم کنید. این فرآیند نیز چند دقیقه طول می‌کشد.
  • کل زمان: معمولاً تهیه قهوه با فرنچ پرس ۶ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و مدت زمان با توجه به مهارت شما بستگی دارد.
قهوه چکه‌ای

تفاوت اسپرسو و قهوه چکه‌ ای

قهوه چکه ای کمتر شناخته شده است و بیشتر افراد فکر می‌کنند تهیه این قهوه بسیار آسان است اما در این راهنمای قهوه اسپرسو یا فیلتری یا فرنچ پرس یا چکه‌ای می‌خواهیم این برداشت را تغییر دهیم. الان به خوبی می‌دانید که اسپرسو یک روش دم آوری است.

 در روش تهیه قهوه به صورت چکه‌ای از جاذبه برای پایین کشیدن آب داغ از فیلتر استفاده می‌شود. نتیجه نهایی طعم متفاوتی با اسپرسو دارد. برای درک تفاوت‌ها باید به مطالعه ادامه دهید.

قهوه چکه‌ ای چیست؟

قهوه چکه‌ ای یک روش برای دم کردن قهوه است که در آن آب داغ از دانه قهوه‌ای که به اندازه متوسط آسیاب شده است عبور می‌کند. دانه قهوه در این روش روی فیلتر فلزی یا کاغذی قرار دارد و آب از روی آن عبور می‌کند.

 آب داغ در حین عبور از روی دانه به تدریج صاره قهوه را استخراج کرده و از فیلتر داخل فنجان یا ظرفی که زیر فیلتر قرار دارد می‌چکد.

 روند دم کردن قهوه چکه‌ ای

درست است که این روش ساده به نظر می‌رسد اما برای دستیابی به بهترین نتایج به تمرین نیاز دارید. برای دستیابی به بهترین طعم به روش‌ زیر عمل کنید.

 مواد اولیه: 

  • دانه قهوه با کیفیت تازه برشته شده
  • آب تصفیه شده تمیز

 تجهیزات

  • آسیاب قهوه
  • ترازوی دیجیتال یا قاشق اندازه‌گیری
  • فیلتر قهوه
  • ابزار مخصوص قهوه چکه‌ ای یا کمکس یا V60

 طرز تهیه

  • قبل از هر چیز مقدار قهوه را اندازه‌گیری کنید تا نسبت آب و قهوه درست باشد. برای قهوه چکه‌ ای با کمکس به ازای ۷۵۰ گرم آب به ۴۵ گرم قهوه نیاز دارید. 
  • قهوه را آسیاب کنید. پودر قهوه باید به اندازه نمک دریایی درشت باشد.
  • فیلتر قهوه را با آب جوش خیس کنید تا طعم کاغذی آن از بین برود.
  • پودر قهوه را روی فیلتر بریزید و به تدریج آب داغی که بین ۱۹۵ تا ۲۰۵ فارنهایت است را روی قهوه بریزید. این کار را به صورت دورانی انجام دهید.
  • ۴۰ ثانیه صبر کنید تا مرحله اول عصاره‌گیری انجام شود.
  • بخش بعدی آب را به صورت دورانی و به آرامی روی قهوه بریزید سعی کنید کتری را بیش از اندازه بالا نگه ندارید و اجازه دهید قهوه به آرامی چکه کند.
  • در آخر قهوه‌ را در ظرف بگردانید تا بافت آن یک دست شود.

ویژگی‌های قهوه چکه‌ ای

اگر تا به حال قهوه چکه‌ ای را امتحان نکردید حتماً این کار را انجام دهید از طعم آن غافلگیر خواهید شد. در جدول زیر با ویژگی‌های این قهوه آشنا می‌شوید:

ویژگی‌ها قهوه‌ای چکه‌ای
 طعم متعادل، صاف، ملایم‌تر از اسپرسو
کرماندارد
 بافت سبک و نرم
 غلظت کمتر از اسپرسو

کسانی که دوست دارند قهوه با طعم ملایم را امتحان کنند بهتر است این قهوه را تهیه کنند.

قهوه کمکس

مزایا و معایب قهوه‌ای چکه‌ ای

مزایا معایب
 سهولت در تهیه فاقد غلظت اسپرسو
 اقتصادی و در دسترس بدون خامه و کرما 
 طعم ملایم فقدان برخی طعم‌ها 
 نتایج یکسان در صورت استفاده از دستگاه چکه‌ای اتوماتیک

با وجود اینکه بسیاری از دوستداران قهوه شیفته طعم غلیظ و قوی این نوشیدنی هستند؛ اما اگر شما از این دسته افراد نیستید از نوشیدن یک فنجون قهوه چکه‌ای لذت خواهید برد.

مقایسه قهوه چکه ای و اسپرسو از نظر هزینه

در جدول زیر این دو قهوه را از نظر هزینه مقایسه می‌کنیم:

از نظر قهوه چکه‌ای اسپرسو
 هزینه تجهیزات اقتصادی و در دسترس  گران و تخصصی
 هزینه قهوه یکسان یکسان
 هزینه نگهداری پایین و اقتصادی بالا به دلیل تجهیزات تخصصی
 هزینه آب و برق کمتر بیشتر

با مقایسه این دو قهوه متوجه می‌شویم که اسپرسو قهوه گران‌تری است البته هزینه با توجه به تجهیزاتی که از آن استفاده می‌کنید متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر برای تهیه قهوه چکه‌ای از دستگاه‌های اتوماتیک استفاده کنید هزینه تهیه این قهوه نیز بالاتر می‌رود.

مقایسه قهوه چکه‌ ای و اسپرسو از نظر طعم

احتمالاً تا به اینجای مقاله به خوبی با اسپرسو آشنا شده‌اید. اسپرسو بافت مخملی مانند و طعم غالبی دارد. از طرف دیگر خامه روی اسپرسو بسیار محسوس است. قهوه چکه‌ای طعم ملایم و صافی دارد و بیشتر مزه شکلات شیری و فندق دارد.

مردم بیشتر برای تهیه قهوه چکه‌ای به سراغ رست لایت می‌روند اما شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود رست‌های دیگر را نیز انتخاب کنید. قهوه چکه‌ای در مقایسه با اسپرسو غلظت کمتری دارد و طعم آن ملایم است.

قهوه فیلتری

 مقایسه قهوه اسپرسو و قهوه چکه‌ ای از نظر روش دم آوری

تا به اینجا احتمالاً متوجه شده‌اید که تهیه قهوه چکه‌ای ساده‌تر است. در جدول زیر روش تهیه این دو قهوه را مقایسه می‌کنیم:

از نظرقهوه چکه‌ایقهوه اسپرسو
 تکنیک ساده، مناسب برای تازه کارهاپیچیده نیازمند تمرین و مهارت زیاد
 تجهیزات در دسترس، استفاده و نظافت ساده تخصصی، دشوار در استفاده و نظافت
 دقت در اندازه‌گیری نیازی به دقت بالا ندارد به دقت بسیار زیادی نیاز است

 مقایسه قهوه چکه‌ ای و اسپرسو از نظر زمان آماده‌سازی

 برای درک بهتر تفاوت این دو نوع قهوه از نظر مدت زمان، به مطالعه این بخش ادامه دهید:

 قهوه چکه‌ای

  •  زمان دم آوری: مدت زمان دم کشیدن قهوه در این روش بین ۵ تا ۱۰ دقیقه متغیر است.
  •  زمان آماده سازی: ۱ تا ۲ دقیقه برای اندازه‌گیری و آسیاب دانه قهوه و قرار دادن فیلتر در دستگاه زمان لازم دارید.
  • کل زمان: مجموع زمان آماده سازی و دم کردن قهوه بین ۶ تا ۱۲ دقیقه طول می‌کشد.

قهوه اسپرسو

  • زمان دم آوری: عصاره‌گیری قهوه در دستگاه اسپرسو ساز بین ۲۵ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.
  • زمان آماده‌سازی: ۳ تا ۵ دقیقه برای اندازه‌گیری و آسیاب دانه‌های قهوه و گرم کردن دستگاه به زمان نیاز دارید.
  •  کل زمان: مجموع زمان آماده سازی و دم کردن قهوه ین ۵ تا ۸ دقیقه طول می‌کشد. البته این مدت زمان با توجه به مهارت و تجهیزات شما متفاوت خواهد بود. 
آسیاب قهوه

سوالات متداول 

اگر پس از مطالعه این مقاله طولانی هنوز درباره قهوه اسپرسو، فیلتری، فرنچ پرس یا چکه‌ای با سوالی روبرو هستید، پاسخ‌ها در ادامه در انتظار شما هستند:

قهوه اسپرسو سالم‌ تر است یا قهوه فیلتری؟

 تفاوتی بین این دو وجود ندارد؛ مردم فکر می‌کنند قهوه اسپرسو و قهوه فیلتری دو نوع نوشیدنی متفاوت هستند در حالی که این اسم‌ها فقط به روش‌های متفاوت برای دم کردن قهوه اشاره دارد. در نهایت در هر دوی آنها از دانه قهوه استفاده می‌شود. میزان مواد مغذی موجود در دانه قهوه به نژاد دانه، نوع فرآوری قهوه و رست آن بستگی دارد. 

کدام قهوه قوی‌تر است اسپرسو یا قهوه فیلتری؟

اسپرسو غلظت بالاتری دارد و در هر اونس آن کافئین بیشتری وجود دارد اما قهوه فیلتری در حجم بیشتری سرو می‌شود و به همین دلیل حاوی مقادیر بیشتری کافئین است.

تفاوت بین قهوه فیلتری و قهوه اسپرسو چیست؟

 قهوه فیلتری و قهوه اسپرسو دو روش برای تهیه قهوه هستند. در روش فیلتری آب داغ روی قهوه‌ای که روی فیلتر کاغذی قرار دارد می‌ریزد و نوشیدنی صاف و یکدست خواهد بود. برای تهیه اسپرسو به دستگاه‌های خاصی نیاز است که در آنها آب داغ با فشار زیاد از دانه‌هایی که بسیار ریز آسیاب شدند عبور می‌کند و عصاره قهوه وارد فنجان می‌شود.

قهوه اسپرسو بهتر است یا فرنچ پرس؟

 انتخاب میان این ۲ به ذائقه شما بستگی دارد. قهوه فرنچ پرس به دلیل خیساندن قهوه طعم هماهنگ‌تر و قوی‌تری دارد اما حاوی روغن و رسوب قهوه است. در حالی که قهوه اسپرسو خامه یا کرما دارد و غلیظ‌تر است.

تفاوت اسپرسو و قهوه‌ چکه‌ ای چیست؟

 تفاوت اصلی این دو نوع قهوه در روش تهیه آنهاست. در تهیه اسپرسو آب داغ با فشار از دانه‌هایی که بسیار ریز آسیاب شده‌اند عبور می‌کند و عصاره قهوه با خامه وارد فنجان می‌شود. در تهیه قهوه چکه‌ای آب داغ روی دانه‌هایی که درشت‌تر از اسپرسو آسیاب شده‌اند می‌ریزد و وارد فنجان می‌شود. 

آیا قهوه چکه‌ ای بهتر از اسپرسو است؟

 انتخاب میان این دو قهوه نیز به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. به دلیل عبور از فیلتر کاغذی صاف و یکدست و سبک است. اما اسپرسو غلیظ‌تر است.

فیلتری یا فرنچ پرس یا چکه‌ای

نتیجه‌ گیری 

با وجود اینکه این مقاله در مورد انتخاب قهوه اسپرسو یا فیلتری یا فرنچ پرس یا چکه‌ای به نظر می‌رسد اما در حقیقت اینطور نیست. نویسنده اصلی این مقاله برای تهیه این محتوا آزمون و خطاهای متعددی انجام داده است و برای ارائه بهترین دستورها و بررسی قهوه‌ها بارها و بارها آنها را تهیه کرده است. حتی اگر حرفه‌ای باشید و بخواهید کمی دانش خود در مورد باریستایی را به‌روز کنید بد نیست زمانی را برای مطالعه این مقاله در نظر بگیرید. 

توصیه می‌کنیم این مقاله را به مشتریان خود معرفی کنید تا آنها با دانش بیشتری برای سفارش قهوه اقدام کنند و یکی از مهم‌ترین چالش‌های باریستایی را حل و فصل کنید.

 در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که کیفیت طعم و مزه هر کدام از قهوه‌ها در گرو کیفیت دانه قهوه‌ای است که برای تهیه نوشیدنی استفاده می‌کنیم. حالا که تا اینجا آمده‌اید بد نیست نگاهی به سایر مقالات ما داشته باشید و اطلاعات خود را در مورد دانه قهوه افزایش دهید. یادتان باشد که حتی اگر بهترین دانه قهوه را نیز در اختیار داشته باشید تا زمانی که تکنیک دم کردن قهوه را به درستی اجرا نکنید نتیجه باب میل مشتریان شما نخواهد بود. برای باریستا شدن باید آموزش دید و چه جایی بهتر از کافه نیرو. با ما همیشه به روز هستید.

 ترجمه آزاد از:

Balancecoffee.co.uk

 نویسنده و مترجم: نجمه نظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع