حقایقی در مورد اهمیت حفظ دمای دم آوری قهوه

اگر به دنبال دم کردن یک فنجان قهوه بی‌نظیر هستید، باید با فوت کوزه‌گری این کار آشنا شوید. دما یکی از نکاتی است که روی دم آوردن قهوه تاثیر می‌گذارد. تاثیر دمای دم آوری قهوه در تهیه یک فنجان قهوه خوش‌طعم به خوبی نمایان می‌شود.

برای دم کردن یک قهوه خوش طعم به یک ترازوی دقیق و حساس نیز نیاز دارید. وزن دانه‌های قهوه غلظت و عطر و طعم قهوه را مشخص می‌کند. در کنار ترازو به یک آسیاب هم نیاز دارید. تنها زمانی که لوازم موردنیاز برای تهیه قهوه را در اختیار دارید، می‌توانید یک فنجان قهوه اصیل را تهیه کنید.

اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید که در خانه دم آوری قهوه را در خانه و شخصا انجام دهید، احتمالا با مطالعه موارد بالا اندکی دلسرد شده‌اید. بیایید روراست باشیم، احتمالا فکر می‌کنید احتمال برنده شدن در لاتاری آمریکا از حفظ دمای دم آوری قهوه بیشتر است.

دم آوردن قهوه کار سختی نیست، مخصوصا بعد از مطالعه این مقاله. در ادامه در مورد دمای مناسب برای دم کردن قهوه و اهمیت آن صحبت می‌کنیم.  

اهمیت دما در دم آوری قهوه
دمای مطلوب برای دم کردن قهوه

آب داغ و عطر قهوه

بدون آب خبری از قهوه نیست. برای تهیه قهوه به آب پاک نیاز دارید. این مایع حیاتی ماده اولیه بسیار مهمی در تهیه قهوه است. این آب است که عطر دانه‌های قهوه را بیرون می‌کشد و طعم لذیذ آن را هویدا می‌کند. قهوه دوستان به این عمل عصاره‌ گیری قهوه می‌گویند.

قهوه نیز درست مانند غذا که روی حرارت زیاد می‌سوزد و طعم بدی می‌گیرد، در آبی که بیش از اندازه داغ باشد می‌سوزد و طعم ناخوشایندی می‌گیرد. در این حالت به اصطلاح دانه‌های قهوه بیش از اندازه عصاره گیری می‌شوند. از طرف دیگر اگر آب به اندازه کافی داغ نباشد، طعم قهوه قوی نمی‌شود و عصاره گیری به درستی انجام نخواهد شد و در نتیجه قهوه طعمی آبکی و بی‌کیفیت خواهد داشت.

قبل از این که بروید و در کامنت‌ها درمورد روش‌های دم کردن قهوه با آب سرد بنویسد، باید بگوییم بله حق با شماست، اما دم کردن قهوه با آب سرد یک متد متفاوت است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد دم کردن قهوه داغ صحبت کنیم نه قهوه سرد.

بهترین دما برای عصاره گیری درست دانه های قهوه

باریستاهای حرفه‌ای رمز تهیه یک قهوه خوش‌طعم را در حفظ دمای 195 تا 205 درجه فارنهایت یا 90 تا 96 درجه سانتی‌گراد می‌دانند. ازآنجایی که نقطه جوش آب 100 درجه سانتی‌گراد است، دستیابی به این دما و حفظ آن کار ساده‌ای نیست، مگر آنکه یک دماسنج دقیق و حساس داشته باشید. البته برخی نیز ترجیح می‌دهند با خرید کتری برقی گوسونیک مشکل را رفع کنند. این کتری می‌تواند آب را به مدت 60 دقیقه در دمای مورد نظر شما نگهدارد.

اگر هیچ یکی از این لوازم را برای کنترل دمای آب ندارید، چاره چیست؟ فراموش نکنید که دم آوردن قهوه نباید یک چالش باشد و بهتر است اندکی از نظرات باریستاهای حرفه‌ای و دوآتشه فاصله بگیریم. تا زمانی که دمای آب در یک بازه معقول باشد، شما می‌توانید یک قهوه بی‌نظیر را در خانه دم کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از تهیه آب جوش، 60 ثانیه آن را به حال خود رها کنید. سپس آب را برای تهیه قهوه در دستگاه کمکس، فرنچ پرس یا آیروپرس بریزید. به این ترتیب دمای آب در بازه مطلوبی قرار می‌گیرد.

دماسنج قهوه
دماسنج قهوه

بهترین راه برای کنترل دمای دم آوری قهوه

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، بهترین راه برای کنترل دمای آب خرید یک کتری برقی مجهز است که بتواند دمای آب را در یک بازه خاص حفظ کند. اما اگر در حال حاضر بودجه کافی برای خرید این وسیله را ندارید یا نمی‌خواهید برای دم کردن قهوه در خانه بیش از اندازه هزینه کنید، بهتر است در ازای هزینه بسیار کمتر، دماسنج مخصوص قهوه را خریداری کنید. به این ترتیب با یک تیر دونشان می‌زنید، با هزینه کمتر دمای قهوه را کنترل می‌کند و در عین حال ابزاری را خریداری می‌کند که در بسیاری از دستورهای آشپزی به یاری شما می‌آید.

نکته: اگر از دستگاه کمکس یا فرنچ پرس برای دم کردن قهوه استفاده می‌کنید، بهتر است پیش از ریختن آب داغ، دستگاه را گرم کنید.

 گرم کردن ظرفی که برای تهیه قهوه در نظر گرفته‌اید به کنترل دما کمک می‌کند. در غیر این صورت بخشی از حرارت آب صرف گرم شدن ظرف می‌شود و دمای آب از حد مطلوب پایین‌تر می‌آید. برای گرم کردن ظرف در داخل و بیرون ظرف را آب گرم بریزید.

حفظ دمای دم آوری قهوه به سادگی آب خوردن

در آخر برای رعایت دمای مطلوب سخت‌گیری نکنید و اهمیت عوامل دیگر را دست کم نگیرید. میزان آسیاب شدن دانه‌ها، میزان قهوه‌ و آبی که استفاده می‌کنید و البته کیفیت دانه‌های قهوه همگی در تهیه یک فنجان قهوه عالی تاثیرگذار هستند.

در حقیقت رعایت این موارد از اندکی جابه‌جا شدن دمای آب مهم‌تر است. اما این به این معنی نیست که می‌توانید اهمیت دمای مناسب را برای تهیه یک فنجان قهوه خوش‌طعم نادیده بگیرید و آب داغ را روی دانه‌های قهوه بریزید. از طرفی استفاده از آبی که 20 دقیقه در کتری باقی‌مانده است نیز کار درستی نیست. تعادل را در پیش بگیرید و از قهوه خود لذت ببرید.

 به یاد داشته باشید:

به آب جوش اجازه دهید که برای 60 ثانیه خنک شود. دراین حالت از هر 10 بار 9 بار دمای آب در بازه مطلوب خواهد بود.  نیازی نیست که زمان زیادی را صرف اندازه گیری دقیق دمای آب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع