قاشق بارتندری آشنایی با ابزارهای کافه

قاشق بارتندری یکی از محجورترین ابزارهای و البته یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در تهیه نوشیدنی‌ها به یاری بارتندها می‌آید. بارتندر با استفاده از قاشق بار نوشیدنی‌ها را ترکیب می‌کند تا طعم و عطر مواد اولیه با یکدیگر تلفیق شود. کاربرد قاشق بار با شیکر متفاوت است و بارتندر نمی‌تواند شیکر را جایگزین قاشق بار کند.

 انواع متفاوتی از قاشق بار در بازار وجود دارد؛ اما کارایی اصلی همه آنها یکسان است. برای درک اهمیت این ابزار در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ابزار بارتندری

قاشق بارتندری چیست؟

تاریخچه استفاده از قاشق به سالیان بسیار دور برمی‌گردد؛ در واقع اولین باری که انسان به فکر استفاده از ابزاری به جای دست افتاد، قاشق متولد شد. با ورود قاشق به کافه‌ها این گزینه نیز به ابزار کافه اضافه شد.

در آغاز از نام قاشق ساکت یا Sucket Spoon برای اشاره به قاشق بار استفاده می‌شد. این نام برگرفته از یک دسر آلمانی بود که از ترکیب میوه‌ها و سیروپ به دست می‌آمد. قاشق ساکت در انتهای خود مجهز به یک چنگال بود تا بارتندر بتواند میوه‌ها را در شربت فرو کند.

در سال‌های بعد این ابزار روانه بریتانیای کبیر شد جایی که بارتندرها متوجه قابلیت دیگر این قاشق شدند. مشخص شد که مشتریان می‌توانند با استفاده از این قاشق نوشیدنی‌های خود را هم بزنند و میوه‌هایی که در انتهای کوکتل بر جای مانده را میل کنند.

قاشق بار در ادامه سفر خود را تا آمریکا ادامه داد و به قاشق بار آمریکایی تبدیل شد. فرانسوی‌ها نام mazagran spoon را روی این قاشق گذاشتند. فرانسوی‌ها در انتهای دسته قاشق ۱ ابزار تخت برای کوبیدن مواد اولیه تعبیه کردند. به این ترتیب بارتندر می‌تواند با استفاده از قاشق بار فرانسوی در کنار هم زدن نوشیدنی محتویات انتهای لیوان کوکتل را نیز بکوبد و تکه‌های سفت شکر را در نوشیدنی ترکیب کند. نام دیگر قاشق‌های فرانسوی، قاشق بار اروپایی است.

انواع قاشق بارتندری

در کنار دو نوع قاشق باری که در بالا به آنها اشاره کردیم نوع سومی نیز وجود دارد که به نام قاشق بار ژاپنی معروف است. کاربرد قاشق بار ژاپنی تفاوتی با دو نمونه قبلی ندارد؛ اما هر یک از آنها دارای جزئیات ریزی هستند که روی کارایی آنها تاثیر می‌گذارد. به خاطر داشته باشید که میزان نوشیدنی که یک قاشق بار می‌تواند در خود جای دهد به نوع آن بستگی دارد.

قاشق آمریکایی

قاشق بارتندری آمریکایی

 طراحی این قاشق بسیار ساده است. شما می‌توانید قاشق بار آمریکایی را از روی پیچ و تاب ظریف روی دسته قاشق تشخیص دهید. در انتهای دسته نیز یک تکه پلاستیکی قرمز رنگ قرار دارد. قسمت گود قاشق آمریکایی به اندازه یک قاشق چای‌خوری استاندارد یعنی ۵ میلی لیتر مایعات را در خود جای می‌دهد.

قاشق بارتندری اروپایی

 قاشق بارتندری اروپایی

 دسته این قاشق نیز پیچ و تاب دارد. در انتهای دسته یک سر صاف برای کوبیدن محتویات انتهای لیوان قرار دارد. تندر می‌تواند با استفاده از انتهای صاف این قاشق میوه‌ها و شکر را در انتهای لیوان بکوبد. ظرفیت گودی قاشق اروپایی 2.5 لیتر است.

قاشق بار ژاپنی

قاشق بارتندری ژاپنی

در طراحی دسته این قاشق نیز پیچ و تاب را مشاهده می‌کنید. البته در طراحی نسخه ژاپنی این قاشق ظرافت‌های بیشتری در مقایسه با نمونه‌های غربی وجود دارد. انتهای دسته مزین به یک گوی مروارید مانند است تا بارتندر بتواند راحت‌تر قاشق را در دست نگه دارد. البته در برخی از نمونه‌های قاشق ژاپنی در انتهای دسته یک چنگال کوچک تعبیه شده است که برای برداشتن مواد اولیه‌ای که برای تزیین کوکتل در نظر گرفته‌اید به کار گرفته می‌شوند. ظرفیت گودی قاشق ژاپنی 2.5 میلی لیتر است.

نکاتی که هنگام انتخاب قاشق بار باید در نظر داشته باشید

 نظر از جزئیاتی که در طراحی قاشق‌ها مشاهده می‌شوند باید چند مورد را هنگام انتخاب قاشق بار در نظر داشته باشید:

 طول قاشق

 طول قاشق باید به اندازه‌ای باشد که شما بتوانید به سادگی آن را در دست بگیرید. قاشق مورد نظر شما باید به انتهای لیوان برسد. معمولاً همه قاشق‌های بار طول مناسبی دارند به جز نمونه‌هایی که با کیفیت خیلی پایینی تولید شده‌اند. برخی از انواع قاشق بار مانند قاشق‌های ژاپنی طول بیشتری دارند و به زیبایی کار بارتندر اضافه می‌کنند.

اندازه‌گیری

 قاشق بارتندری به عنوان یک مقیاس برای اندازه‌گیری در بسیاری از دستورها به کار گرفته شده است. نطور که می‌دانید رعایت دقیق اندازه‌هایی که در دستور تهیه یک نوشیدنی ذکر شده است اهمیت بسیار بالایی دارد. با مطالعه بخش‌های قبلی متوجه شده‌اید که حجم مایعاتی که با قاشق‌های متفاوت می‌توانید اندازه‌گیری کنید یکسان نیست.

در اکثر موارد منظور از قاشق بار در دستورهای تهیه کوکتل ۵ میلی لیتر است. اما برای اطمینان از مقدار درست بهتر است مطمئن شوید که دستوری که مورد استفاده قرار می‌دهید با توجه به کدام قاشق بار تهیه شده است. 

دیگر کارایی‌ها

 آیا در کنار هم زدن نوشیدنی‌ها از قاشق بار خود انتظارهای بیشتری دارید؟ در این صورت باید به دنبال قاشق‌هایی باشید که کارایی‌های متفاوت را در اختیار شما قرار می‌دهند. 

کاربرد ابزار بار

استفاده از قاشق بار

 قاشق بار در موارد متعددی کاربرد دارد. به عنوان یک بارتندر هنگام تهیه کوکتل‌ها به دو شکل می‌توانید از قاشق بار استفاده کنید: برای هم زدن و برای ایجاد لایه.

 ترکیب و هم زدن نوشیدنی

این کارایی اصلی‌ترین وظیفه قاشق بارتندری است. هدف از هم زدن نوشیدنی ترکیب طعم و عطرهای موجود در مواد اولیه و همینطور خنک کردن نوشیدنی است. زمانی که به جای شیکر از قاشق بار برای هم زدن نوشیدنی استفاده می‌کنید بافت لطیف‌تری به دست می‌آورید و نوشیدنی حاوی حباب کمتری است.

برای اینکه حرفه‌ای به نظر برسید مداوم و اصولی نوشیدنی را هم بزنید و این ۵ مرحله را برای استفاده درست از قاشق بار به یاد داشته باشید:

  1. لیوان مورد نظر را تقریباً از یخ پر کرده و در ادامه مواد اولیه را به آن اضافه کنید.
  2. قاشق بار را از کنار لیوان داخل نوشیدنی قرار دهید. انحنای گودی قاشق باید به سمت داخل لیوان باشد.
  3. قاشق را از دستگیره بین دو انگشت خود نگه دارید با سه انگشت دیگر را روی لبه بیرونی یا داخلی قاشق قرار دهید. برخی از بارتندرها ترجیح می‌دهند قاشق را بین انگشت اشاره و وسط نگه دارند؛ اما انتخاب به عهده شماست.
  4. اکنون باید قاشق را در قطر لیوان حرکت دهید و مراقب باشید که بخش گود قاشق همواره رو به سمت داخل باشد. با حرکت دادن مچ، هم زدن را به صورت مداوم ادامه دهید. سعی کنید هنگام هم زدن با قاشق بار فشار مضاعفی اعمال نکنید؛ چرا که در این صورت قاشق وظیفه اصلی خود را به درستی انجام نمی‌دهد. این مهم‌ترین بخش استفاده از قاشق بار است. برای حرفه‌ای شدن به تمرین نیاز دارید.
  5. یک صافی را روی لبه لیوان قرار دهید و کوکتل خنک را در لیوانی که برای سرو در نظر گرفته‌اید بریزید. اکنون باید نوشیدنی را تزیین و سرو کنید.

نکته 

به عنوان یک قانون کلی بهتر است قبل از سرو نوشیدنی ۳۰ تا ۴۰ بار نوشیدنی را با قاشق بار هم بزنید. برخی از بارتندها ترجیح می‌دهند ۲۰ بار نوشیدنی را در یک جهت و ۲۰ بار نوشیدنی را در جهت مخالف هم بزنند. انتخاب این موارد به شخص شما بستگی دارد.

تهیه کوکتل

 ایجاد لایه

دومین کاربرد قاشق بارتندری ایجاد لایه در کوکتل‌هاست. برای این منظور بهتر است از قاشق بار اروپایی استفاده کنید که در انتهای آن یک مادلر قرار دارد. مادلر شباهت زیادی به گوشتکوب دارد و برای له کردن مواد اولیه به کارگرفته می‌شود. برای تهیه یک نوشیدنی لایه‌ای این سه مرحله رو اجرا کنید:

  1. انتهای قاشق اروپایی یک سری صاف قرار دارد. سر صاف را روی مایعی که می‌خواهید لایه‌ای بعدی را روی آن ایجاد کنید نگه دارید.
  2. به آرامی نوشیدنی بعدی را داخل لیوان بریزید. سر صاف قاشق مانع از ترکیب دو لایه در لیوان می‌شود. هنگام استفاده از قاشق بار آن را در دستتان بچرخانید و لبه قاشق را در محل تلاقی لایه نوشیدنی با لیوان قرار دهید و تا جایی که می‌توانید قاشق را صاف نگه دارید.
  3. اکنون باید لایه بعدی را به آرامی و از پشت قاشق بار به لیوان اضافه کنید. همزمان با اضافه کردن نوشیدنی قاشق را کمی بالا بیاورید تا لایه تمام شود. 

اگر به استفاده از قاشق بار علاقمند هستید بهتر است با شرکت در دوره بارتندری کافه نیرو ضمن آشنایی با کوکتل‌ها و موکتل‌های رایجی که با قاشق بار تهیه می‌شوند مهارت خود را در استفاده از قاشق بار افزایش دهید و به یک بارتندر حرفه‌ای تبدیل شوید. 

نویسنده: نجمه نظری

 منبع 

Barschool.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع