پرسنلی که برای راه اندازی کافه نیاز داریم؟

پرسنل اصلی هر کافه‌ای عبارتند از: باریستا، کمک باریستا، بارتندر، سالن‌کار، ویتر، هاست و نیروهای خدماتی. با توجه به بزرگی کافه ممکن است صندوقدار، مسئول خرید، سوپروایزر و نیروهای دیگری هم لازم باشند.

یکی از مهمترین و شاید سخت‌ترین کارها موقع راه اندازی هر کافه‌ای استخدام پرسنل کافه است. پرسنل هر کافه‌ای هستند که بقا و رشد آن را تضمین می‌کنند و یا متاسفانه باعث شکست و تعطیلی کسب و کار می‌شوند.
درست است که این موضوع در شروع کار اهمیت بیش‌تری دارد اما در ادامه کار کافه و در طی تمامی مراحل رشد آن کاملا تاثیرگذار و حیاتی است.

آشنایی با پرسنل کافه

در ادامه شما را با پرسنل اصلی یک کافه و وظایف هر کدام آشنا می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که در کنار مهارت‌های حرفه‌ای هر کدام از پرسنل، ویژگی‌های اخلاقی و عادت‌های رفتاری افراد متقاضی را هم باید مورد ارزیابی قرار دهید.

Barista- باریستا

پرسنل کافه

به کسی که وظیفه آماده‌سازی اسپرسو در بار کافه‌ها را دارد، باریستا می‌گویند، در ایران باریستاها اغلب علاوه بر اسپرسو، نوشیدنی‌های گرم دیگر را نیز آماده می‌کنند.

باریستا در واقع قلب یک کافه است و کیفیت محصولات منوی کافه به مهارت او بستگی دارد.

Bartender- بارتندر

در انگلیسی آمریکایی، یک بارتندر اصطلاحاً به کسی گفته می‌شود که نوشیدنی‌های الکلی و غیرالکلی را در پشت بار کافه آماده می‌کند، بارتندر را با واژه‌های دیگری از قبیل بارمن، بارکیپ، بارمید، بارچف، تپستر، میکسولوژیست، الکل سرور، کوکتولوژیست، فلیرمن یا الکل چف صدا می‌زنند. بعضاً بارتندرها موظف به رعایت عدم فروش نوشیدنی‌های الکلی به متقاضیان زیر سن قانونی هستند.

در مورد بارتندرها، وظایف آنها و دوره آموزش بارتندری در کافه نیرو بخوانید:

Barmaid- بارمید، بارتندر خانم

در انگلیسی بریتیش به بارتندر خانم، اصطلاحاً بارمید می‌گویند، در ایران این واژه برای پرسنل کافه خیلی رواج ندارد و آقا و خانم را با واژه یکسان بارتندر صدا می‌زنند.

Barman- بارمن، بارتندر آقا

در انگلیسی بریتیش به بارتندر آقا، اصطلاحاً بارمن می‌گویند. در ایران خیلی رواج ندارد و آقا و خانم را با واژه یکسان بارتندر صدا می‌زنند.

Bouncer- بونسر، بادیگاردها

بانسر اولین کسی است که در هنگام ورود به یک کافه، پاب یا کلوپ شبانه با وی برخورد می کنید، بانسرها وظیفه‌دارند مراقب ورود افرادی که فاقد حداقل سن قانونی برای نوشیدن مشروبات الکلی هستند، بوده و از ورود آن‌ها جلوگیری کنند. آن‌ها با توجه به سبک کافه‌ها، لباس می‌پوشند و بیشتر تمایل دارند هیکلی و عضلانی باشند. آن‌ها فاقد هرگونه اسلحه یا ماده‌ای هستند و در ایران به آن‌ها اصطلاحاً بادی‌گارد می‌گویند.

بانسرها درون کافه نیز وظیفه‌دارند افراد کاملاً مست را از آنجا بیرون کرده یا جلوی هرگونه فعالیت ناایمن که سلامت افراد را به خطر می اندازد بگیرند و درنهایت از پرداخت هزینه نوشیدنی‌ها توسط مشتریان مطمئن شوند. اگر با یک بانسر با احترام برخورد کنید، به‌احتمال‌زیاد او نیز با شما با احترام برخورد می‌کند در غیر اینصورت ممکن است خود را با آسیب‌های جدی در حالیکه غرق در خون هستید، مشاهده کنید.

Busboy- باسبوی، نیروهای خدماتی

در فارسی اصطلاحاً به آن‌ها نیروهای خدماتی می‌گویند، وظیفه آن‌ها جمع‌آوری زباله‌ها، تمیز کردن ظروف، محیط کار و زدودن هرگونه کثیفی که دیگر پرسنل کافه انجام نمی‌دهند، است.

Dishwasher- دیش واشر، ظرف شوی ها

ظرف‌شوی‌ها به‌نوعی پایین‌ترین رتبه فعالیت در رستوران و کافه را به عهده‌دارند، آن‌ها کثیفی‌های ظروف را پاک، آن‌ها را شسته و خشک می‌کنند.

ممکن است در ابتدای کار فکر کنید این نقش خیلی هم نیست. قیمت فنجان‌های اسپرسو یا لاته و کلا ظرف و ظروف کافه خیلی گران است. شکستن هر ظرف یعنی کلی خسارت و هزینه برای کافه. پس بهتر است یک نفر مسئول شستن ظرف‌ها باشد تا هم فضای آشپزخانه و بار مرتب باشد هم ظرف و ظروف کافه کمتر آسیب ببینند.

البته در تایم‌های شلوغی کافه حتما باید یک نفر باشد که فنجان‌های تمیز را در اختیار آقا یا خانم باریستا قرار دهد تا سفارش مشتریان با سرعت مناسب برایشان سرو شود.

head waiter- هدویتر، سرپرست پیش خدمت ها

پرسنل کافه

هدویتر، اصطلاحاً به مدیر دیگر پرسنل سالن، سفارش‌گیری و سرو برای مشتریان می‌گویند. هدویتر در واقع حواسش به همه قسمت‌ها و پرسنل کافه خارج از بار است و ارتباط مستقیم با باریستا دارد.

Hostess- هاستس

به خانم‌هایی که ورود مشتریان به کافه را خوش‌آمد گفته و آن‌ها را به محل میزهایشان راهنمایی می‌کنند، هاستس می‌گویند.

maitre d’- میتردی

میتردی ها همان هدویترهای خانم هستند.

Server– سرور

سرور همان ویتر است.

Waiter– ویتر

پرسنل کافه

در زبان فارسی به آن‌ها پیش‌خدمت می‌گویند، اما در پرسنل کافه های ایرانی همان واژه ویتر معمول‌تر است، ویترها وظیفه‌دارند سفارش غذا و نوشیدنی بگیرند. آن‌ها خوش‌زبان، خوش استیل، خوش‌لباس هستند و نقش مهمی در درآمدزایی کافه ‌دارند. ویترها به‌خوبی نحوه شناسایی ذائقه افراد را می‌دانند و به آن‌ها در انتخاب بهترین نوشیدنی و غذا کمک می‌کنند تا حداکثر رضایت مشتریان جلب شود. رضایت مشتری با درآمد کافه رابطه مستقیم دارد.

Waitress– ویترس

به ویتر خانم، اصطلاحاً ویترس گفته می‌شود.

در کافه های ایرانی چه کسانی را استخدام  کنیم؟ اصطلاحات استخدامی

باریستاها در ایران:

وظیفه آماده کردن نوشیدنی های برپایه قهوه را دارد، ممکن است دمنوش و چای نیز جزو وظایف او باشد، در کل وظیفه آماده سازی بار گرم بر عهده باریستا است.

کمک باریستای ایرانی:

کسی است که کنار دست باریستا بوده و به او در انجام وظایفش کمک می کند.

بارتندرها در ایران:

تهیه انواع نوشیدنی های سرد در کافه طبق قوانین کشور بر عهده بارتندر است، شیک ها، فراپه ها، اسموتی ها و … جزو نوشیدنی هایی هستند که بارتندر آماده می کند.

سالن کارها در ایران:

آنها وظیفه جمع آوری ظرف و ظروف و دیگر موارد از میزهای مشتریان و نظافت سالن را بر عهده دارند. در کل نظافت سیستم خدمات رسانی در کلیه سطوح بر عهده سالن کار است. این موارد شامل آشپزخانه نمی شود. در رستوران ها، معمولا نیروهای تحت سرپرستی آشپز وظیفه نظافت آشپزخانه را بر عهده دارند. ممکن است در کافه های کوچک ویتر و سالن کار یکی باشند.

ویترها:

خوش زبان هایی که وظیفه سفارش گرفتن از مشتریان را بر عهده دارند. در ایران بعضا ویتر و سالن کار می توانند وظایف یکسانی داشته باشند.

ظرف شوی:

وظیفه شستن ظروف در کافه را انجام می‌دهد.

حالا شما به خوبی میدونین برای هر قسمت از کافه خودتون یا بخش کافی شاپ رستوران به چه نیروهایی نیاز دارین، ما توصیه می کنیم قبل از استخدام نیروی جدید، یک شرح وظایف برای اونا مشخص کنین، اینطوری از بدو امر هر کسی میدونه چه وظیفه ای داره و باید چطور به بهترین نحو ممکن انجامش بده. برای شما در بیزینس تون آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

تست MBTI برای پرسنل کافه

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم از دیگر نکات مهم برای استخدام پرسنل کافه توجه به خصوصیات و رفتار اخلاقی افراد داوطلب است. مثلا یک باریستا باید وقت شناس، خوش برخورد، منظم بوده و روحیه کار تیمی داشته باشد. یا یک سالن‌کار باید خوش رو، خیلی پر حوصله و منظم و وقت شناس باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت جزئیات بیشتر خصوصیات اخلاقی افراد از تست شخصیت شناسی MBTI استفاده کنید.

3 دیدگاه برای “پرسنلی که برای راه اندازی کافه نیاز داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع