مصاحبه با باریستا کافه های مختلف

آکادمی کافه نیرو با هدف آموزش و توسعه مهارت‌های دوستانی که قصد ورود به بازار کار کافه را دارند هر هفته دوره‌های آموزشی مرتبط با قهوه و متصدی کافی شاپ را برگزار می‌کند. تصمیم گرفتیم برای آگاهی بیشتر دوستداران قهوه و شغل باریستایی درمورد این شغل و همچنین مسیری که هنرجویان آکادمی کافه نیرو برای ورود به این حرفه طی می‌کنند؛ ماجرای هنرجوهای آکادمی را که الان به عنوان یک باریستا کافه کار می‌کنند منتشر کنیم.

از زبان یک باریستا کافه نیرو بشنوید

ما فعالیت‌ رسمی‌مان را از سال 96 شروع کردیم و در این سال‌ها در خدمت تعداد زیادی از علاقه‌مندان به این حوزه بوده‌ایم که برای یادگیری مهارت‌های قهوه و باریستا به آکادمی کافه نیرو اعتماد کردند.

مهمترین دغدغه و تمامی تلاش مدرسان و کادر آموزشی آکادمی این است که هنرجویان ما، مهارت و اعتماد به نفس لازم برای ورود به حرفه باریستایی را کسب کنند. به یاری خدا و با همت هنرجویان تا امروز تعداد زیادی از هنرجویان‌مان جذب بازار کار شده و فعالیت خود را به عنوان یک باریستا شروع کرده‌اند. در ادامه گفتگوی صمیمی ما با تعدادی از این دوستان را می‌خوانید

امیرحسین عادل هنرجوی سابق آکادمی کافه نیرو و باریستای امروز

امیرحسین در دوره آموزش باریستا 24 شهریور 97 شرکت کرد. و با تلاش و پیگیری‌هایی که داشت بعد از مدت کوتاهی وارد بازار کار کافه شد.

آموزش کاربردی باریستا

درباره کارت بیشتر واسمون بگو چی شد رفتی سراغ باریستایی؟

من هفت سال کار فروش و فروشندگی انجام می‌دادم. از یه جایی تصمیم گرفتم برم دنبال علاقه‌م. همون باریستایی. ولی تقریبا صفر بودم هیچی ازش نمی‌دونستم. با اینستاگرام آکادمی کافه نیرو آشنا شدم و یکی از دوره‌های آموزش کاربردی باریستاشون و شرکت کردم. آموزش دیدم و تمرین عملی انجام دادم. بعد یه مدت هم توی یه کافه مشغول شدم.

روز کاری تو چه جوری می گذرونی؟

همش لبخند از هفت صبح… سعی می‌کنم توی کارم خلاقیت داشته باشم و هر روز کارم بهتر بشه و پیشرفت کنم. اگر عاشق قهوه و آدم‌ها باشی توی از این شغل نهایت لذت رو می‌بری.
توی کافه‌ای که من هستم معمولا سفارش‌های اول صبح بیش‌تر اسپرسو و آمریکانو ست. آدم‌ها دوست دارن صبح‍شون رو با یه قهوه خالص و قوی شروع کنن.
سمت ظهر یکم سفارش‌ها میره به سمت نوشیدنی‌های شیر و قهوه مخصوصا کافه لاته. البته سفارش انواع شیک‌ها مخصوصا شیک نوتلا و بادام زمینی هم زیاده. درسته که مهارت اصلی من قهوه ست ولی اینکه نوشیدنی‌های سرد رو هم یاد گرفتم خیلی کمکم کرد.

سمت عصر اوج شلوغی کافه مونه. خیلی‌ها از سرکار تعطیل میشن و میان برای رفع خستگی یه فنجون قهوه سفارش میدن. مخصوصا اینکه کافه ما قسمت اسموک فری هم داره. بعضی‌ها برای قرارهای دوستانه و گپ و گفت میان. باریستا که باشی بعد از یه مدت می‌تونی حدس بزنی هر مشتری‌ای که میاد داخل کافه احتمالا چی سفارش میده. قهوه تلخ، قهوه با شیر، قهوه دمی یا نوشیدنی سرد و شیک.

من توی دوره که گذروندم قسمت آموزش قهوه‌های دمی خیلی برام جذاب بود و الان هم هر وقت سفارش قهوه دمی میاد کلی خوشحال میشم.

آموزش باریستا در آکادمی کافه نیرو

سخت‌ترین قسمت کارت چیه؟

گارنیش و لاته آرت یکم سخته که اونم کم کم اوک میشه.
یه وقتایی که کافه شلوغ میشه و یهو چند تا سفارش بزرگ میاد یکم خسته و بعضی وقتا کلافه میشم که البته اونم یه مدت که کار می‌کنی و تجربه و سرعت عملت بالا میره تقریبا حل میشه.

توی روزهای شلوغ نظافت آخر شیفت سخت میشه برام. خب خیلی خسته میشم ولی باید بار رو برای شیفت صبح کاملا تمیز کنم و تجهیزات رو مرتب بچینم و شستشو و نظافت دستگاه اسپرسو رو انجام بدم. این یک اصل خیلی مهمه که یک باریستا حرفه‌ای حتما باید بهش توجه کنه.

به نظرت مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک باریستا باید داشته باشه چیا هستن؟

  • منظم بودن و رعایت نظافت بار و توجه به زمان بندی کاری کافه که همیشه سروقت به محل کارش برسه.
  • خشرو و خوش‌برخورد بودن
  • توجه و تقویت کار تیمی. کار کافه یه کار تیمه. یک باریستا باید با مدیریت، سالن‌کارها، آشپزخونه و نیروهای نظافتی کاملا هماهنگ باشه.
  • مطالعه همیشگی و به روز بودن در حوزه قهوه و کافه
  • همیشه تلاش کنه که کیفیت آیتم‌های منو کافه در بالاترین استاندارد باشه در عین حال مدیریت مصرف مواد اولیه رو انجام بده تا هزینه‌های مصرفی کافه بالا نره. خب یه جورایی میشه گفت که جیب صاحب کافه جیب شما هم هست.
آموزش باریستا در آکادمی کافه نیرو

برای کسایی که میخوان وارد شغل باریستایی بشن چه پیشنهادی داری؟

پیشنهاد می‌کنم اگر به قهوه و ارتباط با آدم‌ها علاقه دارین، حتما به باریستا شدن فکر کنین. بازار قهوه و کافه‌ها روز به روز در حال گسترش و بهتر شدنه. هنوز خیلی جا هست برای آدم‌های جدید پس نگران آینده شغلی و کار پیدا کردن نباشین. به علاقه وحرف دل‌تون گوش بدین.

می‌تونین به صورت تجربی و بدون گذروندن دوره هم وارد این حرفه بشین. البته به نظر من بهتره که از همون اول اصول باریستایی رو به صورت اصولی و حرفه‌ای آموزش ببینید تا درست توی ذهن و بدنتون جا بیافته. و موقع مصاحبه با کافه‌ها دستتون پر باشه و بتونین باهاشون مذاکره کنین.

به نظر من دوره آموزشی باریستا آکادمی کافه نیرو همه چیزش خوب بود. سرفصل‌ها، سبک آموزش، اساتید، محیط و پشتیبانی بعد از دوره. و بعد از یاد گرفتن مهارت‌ها به نظرم معطل نکنین و سرچ بزنین برای کافه‌هایی که استخدام دارن و برید برای مصاحبه و به امید خدا شروع کارتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع