آشنایی با اصطلاحات باریستایی

باریستا یک واژه ایتالیایی است و به کسی گفته می‌شود که در کافه، قهوه با کیفیت درست می‌کند. اگر شما هم علاقه‌مند به دنیای قهوه و باریستایی هستید، در این نوشته در مورد اصطلاحات باریستایی صحبت می‌کنیم.

آشنایی با معروف‌ترین اصطلاحات باریستایی

اسپرسو

اسپرسو

اسپرسو قهوه‌ای است که با عبور آب نزدیک به نقطه‌ ی جوش و تحت فشار، از روی قهوه‌ی ریز آسیاب شده و فشرده شده به ‌دست می‌آید. اسپرسو در واقع عصاره قهوه است که بهترین حالت عطر و طعم قهوه را منتقل می‌کند.

گرایندر یا آسیاب قهوه

دستگاه آسیاب قهوه

برای تهیه انواع قهوه‌ها (دمی، اسپرسو، ترک و …) باید دانه‌ها قهوه را متناسب با روش و ابزار دم کردن، آسیاب کنیم. مثلا: برای قهوه‌های دمی مانند: کمکس، آئروپرس، فرنچ پرس و … باید دانه‌های قهوه را به صورت درشت آسیاب کنیم. و برای اسپرسو، دانه‌های قهوه را باید ریزتر آسیاب کنیم. برای خرد کردن یا آسیاب کردن دانه‌های قهوه از ابزاری استفاده می‌کنیم به نام گرایندر یا دستگاه آسیاب قهوه.

همچنین ببینید: گرایند چیست و انواع آن کدام اند

تمپ یا فشردن قهوه 

تمپ کردن قهوه

تمپ کردن یکی دیگر از اصطلاحات باریستایی است که کاربرد زیادی دارد.
قهوه‌ی آسیاب‌شده را قبل از قرار دادن در دستگاه اسپرسو ساز باید به ‌آرامی و کاملا یک ‌دست با تمپر(Tamper) یا قهوه کوب فشرده کرد تا با عبور آب داغ از میان قهوه فشرده شده عصاره قهوه یا همان اسپرسو به دست آید.

دستگاه اسپرسو

دستگاه اسپرسو

دستگاه‌های اسپرسوساز اولیه و اسپرسوسازهای خانگی امروزی بر اساس یک اصل کلی کار می‌کنند :

  • آب در مخزن دستگاه گرم شده تا به نزدیک نقطه‌ی جوش برسد.
  • در فضای باقی‌مانده‌ی مخزن بخار آب جمع می‌شود.
  • دستگاه اسپرسو آب داغ را با فشار و دمای کنترل شده از بین پودر قهوه فشرده شده عبور میدهد و عصاره قهوه یا همون اسپرسو به دست می‌آید.
  • نازل بخار دستگاه اسپرسو که خروجی بخار آب پرفشار است.

فوم گیری شیر

در میان اصطلاحات باریستایی باید به فوم گیری شیر هم اشاره کنیم. فوم گیری شیر در واقع نفوذ بخار آب پرفشار به داخل بافت شیر است تا شیر غلیظ شده و لایه فوم شیر هم ایجاد شود. برای فوم گیری شیر، شیر را داخل ابزاری به نام پیچر ریخته و آن را زیر نازل بخار دستگاه اسپرسو قرار می‌دهیم.
برای زدن نوشیدنی‌های شیر و قهوه مثل: لته و کاپوچینو شیر را فوم گیری می‌کنیم.

لته آرت

لته آرت یا هنر شیر قهوه نگاری، تکنیک پیاده سازی طرح‌های مختلف روی قهوه است. برای زدن لته آرت ابتدا شیر را فوم گیری کرده و با رعایت تکنیک‌های خاصی با شیر فوم گرفته شده روی قهوه طرح میزنیم.

قهوه‌های دمی

در روش دم آوری با کنار هم قرار دادن آب داغ و پودر قهوه به مدت نسبتا طولانی (۴ الی ۵ دقیقه) قهوه دم می‌کشد. در این روش قهوه دم شده را فیلتر هم می‌کنیم تا نوشیدنی قهوه خروجی صاف تر و سبک تر شود. برای دم کردن قهوه ابزارهای مختلفی وجود دارد از جمله:
فرنچ پرس، کمکس، سایفون، کلور و …

5 دیدگاه برای “آشنایی با اصطلاحات باریستایی

    • آکادمی کافه نیرو گفته:

      سلام و درود. بله دوره آنلاین قهوه و باریستا رو هم برگزار می‌کنیم

  1. jeiosv گفته:

    سلام
    نوشته خوبی بود، آموزش های خاصی به صورت حضوری برگزار می کنید؟ مثلا آموزش دم کردن قهوه باریستایی یا بارسرد و این جور آموزش ها؟
    بازم ممنون

    • امید احمدیانی گفته:

      با سلام و عرض ادب و احترام

      از کامنت شما متشکریم
      بله یکی از حوزه های تخصصی ما دوره های آموزش تخصصی باریستا هست که می تونید کلیه دوره هارو در لینک دوره های آموزشی(کلیک کنید) مطالعه و در دوره مورد نظر شرکت کرده و پرداخت هزینه رو به صورت آنلاین و یا حضوری انجام بدید.

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع