آیا لته آرت طعم قهوه را خراب می کند؟

اگر لته آرت یا طراحی روی قهوه از کیفیت قهوه کم کند چطور؟ ما پاسخ را می‌دانیم اما می‌خواهیم خودتان جواب را پیدا کنید. هیچ بحثی در مورد محبوبیت لاته آرت وجود ندارد. امکان ندارد یک لته آرتیست، یک فنجان قهوه را بدون طرح زیبای تولیپ، فرن، قلب یا ستاره پیش روی شما بگذارد.

هنر نیازمند مهارت، دقت در جزئیات و تعهد به کیفیت است و این کار از عهده همگان بر نمی‌آید. این مطلب با هدف تخریب یا تشویق هنر لاته آرت نوشته نشده است. در ادامه با تفکر انتقادی و یک آزمایش متفاوت به شما کمک می‌کنیم تاثیر هنر لته آرت روی کیفیت قهوه را به خوبی درک کنید.

طرح رزتا لته آرت

تاثیر لته آرت روی طعم قهوه

سه اصل مهم در زدن لته آرت وجود دارد:

  • تقارن
  • تضاد یا کنتراست
  • مرکزیت

در نتیجه اجرای این اصول سه‌گانه،در اطراف نوشیدنی یک حلقه محسوس به نام کرما قهوه (Crema Coffee) ایجاد می‌کند، کرما همان کف یا خامه‌ قهوه است. فرقی نمی‌کند این حلقه خامه زده شده باشد، شیر قهوه‌ای رنگ یا ترکیبی از هر دو. چیزی که مسلم است این که این حلقه بسیار غلیظ و طعم‌دار است و روی طعم اولین جرعه شما از قهوه تاثیر می‌گذارد. اولین جرعه نقش مهمی در برداشت کلی شما از طعم قهوه دارد. این یک اصل کلی است که چه روی کاغذ و چه در عمل صدق می‌کند. بر اساس این نظریه اگر اولین جرعه، طعم قوی و تند و تیز قهوه را بچشید، تصور می‌کنید
که نوشیدنی قوی‌تری را میل می‌کنید. اما اگر اولین جرعه خامه‌ای و نرم باشد، قهوه برای شما ضعیف‌تر و سبک‌تر به نظر می‌رسد. برای اینکه مشتریان از نوشیدنی خود لذت ببرند و برداشت خوبی از قهوه داشته باشند، وجود این حلقه خامه‌ای حیاتی است.  

طعم ملایم‌تر کافه لاته نسبت به قهوه ساده

 مواد لازم برای آزمایش لاته آرت و قهوه ساده

برخی از تحقیقات نتایج متفاوتی را بر جای گذاشته‌اند. کرما در اسپرسو متفاوت است. کرما به خودی خود طعم افتضاحی دارد اگر باور نمی‌کنید مهمان من باشید و امتحان کنید.

ترکیب کرما و شیر به این طعم غلظت و قوام می‌دهد. اما چه می‌شود اگر تمام کرما یا خامه‌ای که روی سطح قهوه نشسته است در تمام نوشیدنی ترکیب شود؟ در ادامه قصد داریم صرف نظر از تاثیر روانی زیبایی آزمایشی را با هدف بررسی طعم قهوه انجام دهیم. برای این‌کار به این موارد نیاز دارید:

  • فضایی برای آماده سازی و سرو اسپرسو
  • یک دستیار مشتاق
  • یک چشم بند

نحوه انجام آزمایش

  1. دو فنجان اسپرسوی یکسان آماده کنید: می‌توانید از یک شات دو فنجان قهوه تهیه کنید یا قهوه‌ها را یکی پس از دیگری دم کنید.
  2. دو پیچر (Pitcher) محتوی شیر را فوم گیری کنید. البته می‌توانید از یک ظرف بزرگ برای بخار دادن شیر استفاده و در نهایت محتوای آن را به دو بخش مساوی تقسیم کنید. از هر روشی که برای شما مطلوب‌تر است استفاده کنید. مطمئن شوید که 100 میلی لیتر شیر بیشتر از مقدار موردنیاز فوم گیری کنید.
  3. دو فنجان کاپوچینو، لاته یا شیر با قهوه بریزید. روی قهوه را با هنرمندی تمام لاته آرت کار کنید.

4. یکی از قهوه را مخلوط کنید. تمام نوشیدنی را از بلا تا پایین هم بزنید و مطمئن شوید که تمام کرما به خوبی ترکیب شده است.

5. فنجان سوم را با شیر فوم گیری شده پر کنید.

6. چشم بند بزنید.

7. از همکار مشتاقتان بخواهید در حالی که دو فنجان را به صورت تصادفی جابه‌جا می‌کند آن‌ها را برای شما سرو کند و فنجان حاوی شیر را در وسط دو فنجان دیگر قرار دهد.

8. هر بار که یک نوشیدنی را بر می‌دارید چند جرعه کوچک از آن بنوشید. باید به خوبی طعم فوم، شیر و ترکیب این دو را بچشید. این کار را به آرامی انجام دهید و در همین حال نظر خود را نیز بگویید. دستیارتان، افکار شما را ثبت و ضبط می‌کند. به این ترتیب نمی‌توانید بعدا فکرتان را عوض کنید.

9. قبل از نوشیدن فنجان قهوه دوم، چند جرعه شیر فوم گیری شده بنوشید تا طعم دهان‌تان از بین برود.

اکنون باید این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • کدام فنجان در وهله اول خوش‌طعم‌تر به نظر می‌رسید؟
  • طعم خامه کدام فنجان دلچسب‌تر بود؟
  • طعم نوشیدنی قهوه کدام فنجام بهتر بود؟
  • کدام فنجان را ترجیح می‌دهید؟

حتما از جواب‌های‌تان غافلگیر شدید.

لته آرت خوب یا بد؟

زیبایی در چشم های ببینده و گاهی در دهان اوست

حلقه کرما یا خامه قهوه‌ای که روی نوشیدنی نقش می‌بندند در کام اول، طعم بسیار قوی از خود برجای می‌گذارد. اولین جرعه تند و تیز و ترش است و حس نوشیدن قهوه را به شما می‌دهد. این مسئله به دو شکل روی مابقی محتوای فنجان تاثیر می‌گذارد.

این نکته که زیبایی و تزئینات روی طعم تاثیر می‌گذارد به خوبی تحقیق و اثبات شده است. انسان نمی‌تواند در برابر زیبایی، بی‌طرف باشد. در آزمایش بالا با حذف بینایی از معادله طعم، کارت لاته ارت را از بازی خارج کردیم.

اول اینکه: به اندازه کافی کرما در تمام قهوه وجود ندارد و هر چه هست روی فنجان قرار دارد.

دوم اینکه: سقف دهان‌تان از چشیدن این طعم قوی شوکه می‌شود و به تدریج حساسیت خود را از دست می‌دهد.

به این ترتیب جرعه‌های بعدی از همان فنجان قهوه طعم کمتری دارند و در نهایت نیز طعم تلخ و نا خوشایندی در دهان شما باقی می‌ماند.

اگر این تجربه را ترجیح می‌دهید، پس لاته آرت برای شماست.

هم زدن کرما یا خامه قهوه، طعم نوشیدنی را نرم می‌کند و اولین جرعه دلپذیرتر و ملایم‌تر می‌شود. به این ترتیب طعم غلیظ و قوی کرمایی که روی قهوه می‌بندد در تمام محتوای فنجان پراکنده شده و طعم ترکیب اسپرسو و شیر قوی‌تر می‌شود. اولین جرعه ملایم و آخرین جرعه خالص‌تر خواهد بود.

اگر این تجربه را ترجیح می‌دهید، پس لاته آرت برای شما مناسب نیست.

لته آرت و طعم قهوه

هم زدن یا هم نزدن لته آرت، مسئله لذت بردن است

فراموش نکنید که درست و غلطی وجود ندارد. این آزمایش با هدف تخریب هنر لاته زنی یا ساختن یک قهرمان از این هنر نوشته نشده است. همه چیز به ترجیح و میل شخصی شما بستگی دارد. با انجام آزمایش بالا، اکنون می‌دانید آیا قهوه با لاته آرت مطابق میل شماست یا خیر.

وقت آن رسیده است که دستیار مشتاق‌تان که تا این لحظه در کنار شما بوده است تشکر و این آزمایش را برای اون نیز انجام دهید. به این ترتیب هر یک از شما می‌تواند طعم و ترکیب موردعلاقه خود را شناسایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع