همه چیز درباره بارتندری و میکسولوژی

برای اینکه به یک متخصص بارتندری و میکسولوژی تبدیل شوید باید مهارت خود را تقویت کنید، ابزارها را بشناسید و علم ترکیب مواد یا میکسولوژی (Mixology) را بدانید. اگر همه این موارد را در کنار هم داشته باشید، یک بارتندر تمام و کمال خواهید بود.

الفبای بارتندری و میکسولوژی

الفبای بارتندری

مهارت های مرتبط با بار و کافه

برای اینکه مثل یک حرفه‌ای کوکتل درست کنید باید تکنیک‌های این کار را بیاموزید و تعداد تکنیک‌های موجود از چیزی که فکر می‌کنید خیلی بیشتر است.

صفر تا صد بارتندری

فرقی نمی‌کند از چه تکنیکی استفاده می‌کنید: شیکینگ (shaking) یا همان تکان دادن ترکیب در شیکر، استیرینگ (Stirring) یا هم زدن ترکیب و بیلدینگ (Building) یا روی هم چیدن ترکیبات در لیوان سرو، برای همه این تکنیک‌ها باید به جزئیات توجه کنید.

باید به متالوژی مواد توجه کنید تا یک موکتل خوش‌طعم را سرو کنید. یاد گرفتن تکنیک حیاتی‌ترین مرحله برای تبدیل شدن به یک بارتندر است. در غیراین صورت کوکتل‌هایی که سرو می‌کنید طعم خوشایندی ندارند.

بارتندرهای آینده لطفا با تمام تمرکزتان به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

نوشیدنی‌های سرد

تکنیک بیلدینگ (Building)

بارتندرهای مبتدی ابتدا باید با این تکنیک آشنا شوند چرا که بیلدینگ ساده‌ترین راه درست کردن کوکتل است که به عنوان اولین درس به علاقه‌مندان بارتندری آموزش داده می‌شود. آن دسته از خوانندگانی که در خانه با له کردن موز و ترکیب آن با آب‌میوه‌های طبیعی نوشیدنی درست می‌کنند نیز باید این تکنیک را بیاموزند.

نوشیدنی‌هایی که با تکنیک بیلدینگ تهیه می‌شوند را می‌توان بلافاصله سرو کرد. کافی است مواد اولیه را درون لیوان بریزید و خوب ترکیب کنید. برخلاف شیکینگ و استرینگ برای تهیه نوشیدنی با تکنیک بیلدینگ به ابزار خاصی نیاز ندارید و می‌توانید وقتی حس و حال خوبی دارید دست به کار شوید و نوشیدنی جدیدی بسازید.

الفبای بارتندری

تکنیک شیکینگ (Shaking)

برای یک بارتندر هیچ‌چیز از ایستادن در پشت پیشخوان و شیک کردن کوکتل آن هم در مقابل تشویق مشتریان جذاب‌تر نیست. برای این تکنیک به یک شیکر نیاز دارید تا تمام مواد به خورد یکدیگر بروند و طعم‌ها ترکیب شوند.

در این تکنیک باید شیکر را به سمت جلو و عقب تکان دهید تا تمام مواد با یکدیگر ترکیب شوند. در این تکنیک نوشیدنی خنک شده و بافت سبک‌تری خواهد داشت. به خاطر وجود حباب‌های هوا کوکتلی که با این تکنیک تهیه می‌شود ظاهر لطیف و ابر مانندی دارد.

استاد شدن در این تکنیک به زمان نیاز دارد و هر بارتندری به شیوه خاص خودش این تکنیک را اجرا می‌کند. با این حال نحوه استفاده از شیکر تا حد زیادی به نوع کوکتل بستگی دارد. به عنوان مثال اگر در ترکیبات کوکتل شما سفیده تخم‌مرغ وجود دارد باید از تکنیک «شیک خشک» یا «تکنیک خشک معکوس» استفاده کنید.

تکنیک استیرینگ بارتندری

تکنیک استیرینگ (Stirring)

احتمالا بارتندری که مشغول شیک یا بیلد کردن نباشد، در حال هم زدن یک ترکیب است. اگر تصور می‌کنید که این تکنیک ساده‌ترین راه برای تهیه کوکتل است، باید بدانید که درست هم نزدن یک نوشیدنی به شدت روی کیفیت نوشیدنی تاثیرگذار است.

برخلاف تکنیک بیلدینگ در استیرینگ همه مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شده، خنک می‌شود و بافت نوشیدنی سبک‌تر می‌شود. این تکنیک برای تهیه کوکتل‌هایی مناسب است که به ظرافت بیشتری نیاز دارند و نمی‌توان از شیکینگ برای تهیه آنها استفاده کرد.

در تکنیک هم زدن، مواد اولیه با خشونت ترکیب نمی‌شوند، از این رو این تکنیک برای تهیه نوشیدنی‌های
TLC (Tender Loving Care) مناسب است که به ملایمت و لطافت بیشتری نیاز دارند. از این رو کوکتلی که با این روش تهیه می‌شود فاقد حباب هوا و ساختار ابر مانند است. برای هم زدن نوشیدنی به یک قاشق بلند و لیوان مخصوص هم زدن نیاز دارید.

متد استیرینگ بارتندری

تکنیک مادلینگ (Muddling)

همه ما، هنر بارتندرها با لیمو، شکر و نعناع را دیده‌ایم که در نهایت به خلق یک لیوان موهیتو گوارا ختم می‌شود. اما آنها دقیقا چه کار می‌کنند؟ آنها تکنیک مادلینگ را با استفاده از چیله پیاده می‌کنند. هدف از این کار بیرون کشیدن روغن، آب‌میوه و عطر و طعم برگ‌های نعناع تر و تازه است. برای تهیه هر کوکتلی که به مادلینگ نیاز داشته باشد اولین مرحله خارج کردن عصاره مواد اولیه است. در قدم بعدی تکنیک بیلدینگ، شیکینگ یا استیرینگ به کار گرفته می‌شود.

متد مادلینگ در بارتندری

تکنیک مادلینگ عطر و طعم تازه مواد اولیه را در کوکتل حفظ می‌کند. معمولا در این تکنیک از سبزیجات، شکر، ادویه‌جات و میوه‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب طعم این مواد اندکی تغییر می‌کند. به عنوان مثال وقتی این تکنیک روی میوه پیاده می‌شود، نه تنها آب‌میوه از آن خارج می‌شود بلکه روغنی که در پوست میوه است نیز خارج می‌شود.

بارتندر برای اجرای این تکنیک از مادلر یا چیله که یک ابزار چوبی یا فلزی است استفاده می‌کند. این ابزار را در تصویر مشاهده می‌کنید. ظاهر گوشت‌کوب مانند آن به بارتندر اجازه می‌دهد مواد را درون لیوان بفشارد و عصاره آنها را بگیرد.

تکنیک مادلینگ در بارتندری

 تکنیک استیرینگ (Straining)

اگر قرار بود در مورد تکنیک‌هایی صحبت کنیم که دست کم گرفته می‌شوند، استیرینگ رتبه اول را به خود اختصاص می‌داد. اهمیت صاف کردن را در تهیه کوکتل نادیده نگیرید چرا که بعد از میکس کردن، شیکینگ یا استیرینگ همیشه به صاف کردن نیاز دارید.

با صاف کردن نوشیدنی مطمئن می‌شوید که نوشیدنی یک‌دست و حرفه‌ای از آب در آمده است. بسیاری از نوشیدنی‌ها همراه با یخ سرو می‌شوند. با گذشت زمان یخ آب شده و طعم نوشیدنی ضعیف و رقیق می‌شود. اما با صاف کردن نوشیدنی و ریختن آن روی یخ تازه یا لیوان یخ زده، تجربه بهتری را برای مشتری رقم می‌زنید و تا حد امکان از ضعیف شدن طعم نوشیدنی جلوگیری می‌کنید.

بارتندرها از سه نوع استرینر (Strainer) یا تفاله‌گیر استفاده می‌کنند. هر کدام از این تفاله‌گیرها کاربرد خاصی در تهیه کوکتل‌ها دارند.

  1. استرینر هاوترون (Hawthrone Strainer)
  2. استرینر Julep
  3. استرینر ظریف یا Fine
استرینر برای تهیه نوشیدنی‌های سرد

تکنیک مخلوط کردن یا بلندینگ (Blending)

برای این تکنیک از یک مخلوط‌کن استفاده می‌کنیم. به این ترتیب یخ به خوبی با سایر مواد ترکیب شده و بافت نرم و لطیفی ایجاد می‌شود. برای رسیدن به طعم و بافت ایده‌آل میزان یخ باید از مایع بیشتر باشد. اگر میزان یخ کم باشد، کوکتل خیلی زود آب می‌شود و شما می‌مانید و یک مشتری ناراضی.

بهتر است کار کردن با مخلوط کن را یاد بگیرید تا به عنوان یک بارتندر زندگی راحت‌تری داشته باشید. برای این تکنیک کافی است مواد اولیه را در مخلوط‌کن بریزید و پارچ را با یخ پر کنید. ترکیب را مخلوط کنید تا بافت یک‌دستی حاصل شود.

متد بلندینگ در بارتندری

تکنیک لایه سازی یا لیرینگ (Layering)

مهارت در این تکنیک مرز میان بارتندر حرفه‌ای و مبتدی را مشخص می‌کند و بی‌شک یکی از دشوارترین مهارت‌هایی است که باید بیاموزید. بارتندری که در این تکنیک استاد است دانش خوبی در مورد مایعات دارد و به دستان خود مسلط است. این تکنیک برای تهیه کوکتل‌هایی کاربرد دارد که لایه لایه هستند. در این کوکتل‌ها هر لایه یک مایع خاص است که بدون اینکه با لایه زیرین ترکیب شود روی آن قرار می‌گیرد.

در حوزه بارتندری و میکسولوژی برای تهیه این نوشیدنی چند لایه از آب گازدار، آب‌میوه و دیگر مایعات استفاده می‌کنند. آنها برای ریختن لایه‌ها از یک قاشق مخصوص استفاده می‌کنند تا به آرامی مایعات را روی لایه قبلی بریزند.

تکنیک لیرینگ در بارتندری

تکنیک رولینگ (Rolling)

 در این تکنیک نوشیدنی به آرامی بین دو لیوان جابه‌جا می‌شود تا کوکتل به آرامی مخلوط و خنک شود. برای حرفه‌ای شدن در این تکنیک به تمرین زیادی نیاز دارید. چرا که بارتندرها غالبا دو دست را از یکدیگر دور و نزدیک می‌کنند.

بافت کوکتلی که با این تکنیک تهیه می‌شود، از زمان ابتدا تا انتها یکسان است. چرا که در این تکنیک هوای کمتری وارد بافت نوشیدنی می‌شود.

برای اینکه بهترین نتیجه را به دست آورید باید به آرامی محتوای یک لیوان را در دیگری خالی کنید. بارتندرهای حرفه‌ای دست خود را تا جایی که می‌توانند بلند کرده و در همین حین محتوای لیوان را در لیوان دیگر خالی می‌کنند.

ابزارهای بارتندری

 ابزارهای بارتندری و میکسولوژی

ابزارهای متعددی برای پیاده‌سازی تکنیک‌ها وجود دارد. در این بخش ضروری‌ترین ابزارهایی که باید به عنوان بارتندر بشناسید را به شما معرفی می‌کنیم.

شیکر بوستن

شیکر بوستون

شیکر بوستون انتخاب بارتندرهای حرفه‌ای است. این شیکر در واقع ترکیبی از دو قوطی یا لیوان است. یکی از لیوان‌ها کوچک‌تر است و به خوبی در دیگر جای می‌گیرد. ممکن است جنس لیوان کوچک‌تر شیشه باشد.

با استفاده از این ابزار مواد اولیه با یکدیگر ترکیب و به تدریج خنک می‌شوند. این شیکر دارای تفاله‌گیر نیست و شما در کنار آن به تفاله‌گیر نیاز دارید. برای استفاده از این شیکر باید مواد اولیه را در لیوان کوچک‌تر بریزد و با کمک لیوان بزرگ‌تر مواد را ترکیب کنید. با توجه به دستوری که برای تهیه کوکتل در نظر دارید می‌توانید از یخ نیز استفاده کنید.

شیکر کوبلر

شیکر کوبلر (Cobbler Shaker)

از این ابزار نیز برای شیک کردن نوشیدنی استفاده می‌شود و احتمالا این نوع شیکر برای شما آشناتر باشد. این شیکر از سه بخش تشکیل شده است: یک لیوان، درب و استرینر

شیکر کوبلر از نمونه قبلی سنگین‌تر اما به همان اندازه کارآمد است. از آنجایی که نمی‌توان با استفاده از دو لیوان مجهز به صافی، تفاله نوشیدنی را گرفت، بارتندرها کمتر از این نمونه استفاده می‌کنند. چرا که ممکن است هنگام خالی کردن نوشیدنی درب کوچک این شیکر داخل کوکتل بیفتد و زیبایی نوشیدنی را بهم بریزد. برای جلوگیری از این اتفاق باید از یک استرینر بزرگ استفاده کنید.

استرینر کاربردی

استرینر Hawthorne

 قیافه این استرینر اندکی عجیب به نظر می‌رسد اما یکی از تفاله‌گیرهای محبوب در بارتندری و میکسولوژی هستند و آنها از این ابزار در کنار شیکر بوستون برای صاف کردن نوشیدنی استفاده می‌کنند. طراحی هوشمندانه آن امکان دوبار صاف کردن نوشیدنی را فراهم می‌کند و برخلاف دیگر مدل‌ها دیگر یخ یا ماده غذایی وارد کوکتل نمی‌شود.

از سوی دیگر شما می‌توانید این استرینر را روی دهانه شیکر بوستون قرار دهید و راحت‌تر کوکتل را صاف کنید. این استرینر، ابزار محبوب در بارتندری و میکسولوژی است. برای درک قابلیت‌هایش باید با آن کار کنید. صبور باشید، آرام خالی کردن کوکتل بهتر از هدر دادن نوشیدنی است.

صافی برای تهیه کوکتل

تفاله‌گیر Julep

این تفاله‌گیر یکی از اولین نسل‌های صافی بود و یکی از محبوب‌ترین ابزارهای بارتندرها بوده است. البته تا زمانی که تفاله‌گیر Hawthorne وارد میدان شود.

طراحی این مدل شباهت زیادی به کفگیر دارد. از این صافی برای نوشیدن کوکتل‌هایی که حاوی یخ کوبیده بودند استفاده می‌شد تا مشتری راحت‌تر نوشیدنی را میل کند.

فاین استرینر

فاین استرینر Fine

این صافی معمولا در کنار شیکر کوبلر کاربرد داشته و شباهت زیادی به صافی‌های معمولی دارد که در آشپزخانه‌ همه ما پیدا می‌شود. با استفاده از این صافی می‌توانید ذرات بسیار ریز را گرفته و نوشیدنی شفاف‌تری را سرو کنید.

نوشیدنی‌هایی که بلافاصله میل می‌شوند به این صافی نیاز دارند تا مشتری در حین نوشیدن ذرات مواد اولیه را احساس نکند.

قاشق بار

قاشق بار یا بار اسپون

کسانی که این قاشق را دست کم می‌گیرند به عنوان بارتندر دست کم گرفته می‌شوند و نمی‌توانند نوشیدنی‌های خوش ترکیبی را سرو کنند. شاید کمی اغراق کرده باشیم اما این قاشق ابزار خیلی مهمی برای تهیه نوشیدنی‌هایی است که به هم زدن نیاز دارند.

دسته پیچ خورده و بلند قاشق برای تهیه کوکتل مناسب است. معمولا در کنار این قاشق از لیوان مخصوص سرو نیز استفاده میکنند. و در نهایت کوکتل را به لیوان سرو انتقال می‌دهند. چند نوع قاشق بار وجود دارد. نمونه آمریکایی، اروپایی و ژاپنی که هر یک اندکی از نظر ظاهری و کارایی با دیگری تفاوت دارد. قبل از انتخاب قاشق بهتر است با انواع قاشق‌ بار و کاربردهای آنها آشنا شوید.

جیگر یا جیجر

جیگر (Jigger)

هر کافه‌ای در دنیا این ابزار را در اختیار دارد. جیگر یا جیجر ابزاری برای اندازه‌گیری مایعات است تا نسبت‌ها در تهیه کوکتل یا موکتل به درستی رعایت شود.

اگر برای تهیه کوکتل به مقدار مشخصی از چند ماده اولیه نیاز داشته باشید، برای ایجاد هارمونی در طعم‌ها باید از جیگر استفاده کنید. جیگر دو طرف دارد تا بارتندر بتواند با سرعت بیشتری کوکتل‌ها را تهیه کند. ممکن است جیگرهایی با طراحی متفاوت را مشاهده کنید. اما طراحی کلی و کارایی اصلی تغییری نمی‌کند.

در سال‌های اخیر علم بارتندری و میکسولوژی بیشتر به سمت استفاده از فرمول‌ها سوق پیدا کرده و کاربرد جیگر بیشتر شده است. برای تهیه یک کوکتل متعادل و خوش‌طعم حتما باید از جیگر استفاد کنید.

مکزیکن البو

آبلیموگیر دستی یا Mexican Elbow

خوشبختانه یا متاسفانه منظور از Mexican Elbow یک حرکت رزمی جانانه نیست، Mexican Elbow اسم همان آبلیموگیرهای دستی است که زندگی بارتندرها را ساده کرده است.

این ابزار سبک و کاربردی برای گرفتن آب میوه‌های گرد است. برای استفاده از این ابزار کافی است نیمی از میوه را درون دستگاه قرار دهید و دستگیره آن را فشار دهید.

مکزیکن البو مجهز به یک صافی درونی است که از ورود پالپ یا هسته میوه به درون کوکتل جلوگیری می‌کند. البته هنگام فشار دادن دستگیره مراقب پاشیدن آب لیمو باشید، چشمان شما برای این مراقبت قدردان شما خواهند بود.

پورر یا آب میوه ریز

آب میوه ریز یا Juice pourer

 سازماندهی ابزارها در پشت بار از توانمندی‌های بارتندر است و آب میوه ریز یا پورر یکی از ارزشمندترین ابزارها برای منظم کردن فضای کار او ست.

برندهای محتلف آب‌میوه‌ اندازه‌های متفاوتی دارند و همین مسئله انبار کردن و نگهداری از آنها را بسیار دشوار می‌کند. اما پورر اندازه مشخصی دارد و شما می‌تواند به راحتی آنها را در جایی در دسترسی قرار دهید. کافی است آب‌میوه مورد نظر را این ظرف بریزید. از سوی دیگر رنگ محتوای این بطری‌ها مشخص است و این امر تهیه سفارش‌های متفاوت را ساده‌تر می‌کند.

ابزارهای جانبی در بارتندری و میکسولوژی

در این بخش به ابزارهای کوچک یا کم کاربرد در کافه اشاره می‌کنیم. اولین مورد چای دان سیاهی است که روی میز کافه می‌بینید و برای قرار دادن دستمال کاغذی از آن استفاده می‌کنند. با قرار دادن نی و دستمال و قاشق در این باکس بخشی از کار خود را کم کرده و هر بار برای دادن یک دستمال کاغذی یا نی پیشخوان را ترک نکنید

ابزار بعدی ریمر (Rimmer) است که در تصویر بالا آن را مشاهده می‌کنید. از این ابزار برای پوشاندن لبه لیوان با نمک یا شکر استفاده می‌کنند. با استفاده از این ابزار کافی است لیوان را به صورت دورانی روی کف این ابزار بچرخانید.

ریمر بارتندری

ابزار بعدی را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. شات ریز ابزاری است که به سر بطری‌های نوشیدنی متصل می‌شود و به خروج راحت‌تر مایع کمک می‌کند. بارتندر با استفاده از این ابزار از خروج یکنواخت و پایدار نوشیدنی اطمینان حاصل می‌کند. این وسیله از به هم ریختن بافت نوشیدنی به خاطر خروج ناگهانی مایعات جلوگیری می‌کند.

بار مت

خدمات کافه و بار

زمانی که از خدمات بار صحبت می‌کنیم منظورمان آن بخش از وظایف یک بارتندر است که ارتباطی با تکنیک‌های تهیه نوشیدنی یعنی شیکینگ و استیرینگ وغیره ندارد. منظورمان هنر سرو کردن است.

سرو کردن، تزئین کردن، اندازه‌گیری کردن بخشی از خدماتی هستند که برای فعالیت در حوزه بارتندری و میکسولوژی باید به آن‌ها مسلط باشید. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید تهیه یک کوکتل را شروع کنید یا به پایان برسانید.

خدمات بار

اندازه گیری

هنر تهیه کوکتل یا کوکتل زنی، یک هنر ظریف و علمی است. کوکتل‌ها به خاطر اندازه‌گیری دقیقی که در تهیه آنها انجام می‌شود تا این اندازه خوش‌طعم هستند. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر تکنیک اندازه‌گیری درست را بیاموزید.

می‌توانید اندازه‌گیری را به صورت چشمی و با ریختن نوشیدنی انجام دهید یا برای اینکار از جیگر استفاده کنید. اندازه‌گیری با جیگر بسیار دقیق است و نیازی نیست مدام به این فکر کنید که آیا به اندازه کافی نوشیدنی به کوکتل اضافه کرده‌اید یا خیر.

برای اینکه دیگر نیازی به جیگر نداشته باشید، راه درازی پیش روی شماست. بارتندرهای حرفه‌ای برای این کار گواهی‌نامه دریافت می‌کنند. با تمرین و تمرین بالاخره میزان دقیق مواد اولیه در تهیه یک کوکتل را به صورت ذاتی و طبیعی می‌دانید و نیازی به ابزار برای اندازه‌گیری ندارید.

لیوان درست را انتخاب کنید

در پشت بار لیوان‌های مخصوص نوشیدنی‌های سرد متعدد و متنوعی را مشاهده می‌کنید. از لیوان‌های هایبال (Highball) بلند که برای اجرای تکنیک بیلیدینگ مناسب هستند گرفته تا لیوان کالینز (COLLINS) تنوع بالایی از لیوان‌ها پیش روی شماست. در واقع حداقل 20 نوع لیوان متفاوت برای سرو کوکتل وجود دارد و هر کدام از این لیوان‌ها برای یک نوع کوکتل یا یک تکنیک خاص کاربرد دارند.

به عنوان مثال نوشیدنی در لیوان مارتینی با پایه بلند دیرتر گرم می‌شود در حالی که نوشیدنی در لیوان‌هایی با دهانه گشادتر عطر و بوی بیشتری را به مشام می‌رسانند.

اما در کافه خود به همه این لیوان‌ها نیاز ندارید. باید با در نظر گرفتن نوع نوشیدنی‌هایی که سرو می‌کنید حداقل نیمی از انواع لیوان بار را تهیه کنید.

انواع لیوان‌های بار

گارنیش (Garnish) یا تزئین

فرقی نمی‌کند برای گارنیش نوشیدنی سرد خود از یک خلال دندان استفاده می‌کنید یا برش لیمو، در هر صورت باید بدانید که گارنیش نوشیدنی شما را جذاب‌تر می‌کند و زمانی که پیش روی مشتری قرار می‌گیرد، برق تحسین را به چشمان او می‌آورد.

میوه رایج‌ترین تزئین برای نوشیدنی است با این حالت به عنوان یک بارتندر نمی‌توانید نصف یک آناناس را کنار لیوان آویزان کنید و اسم این کار را تزئین بگذارید. باید بتوانید برش زیبایی از میوه بزنید مثلا یک رشته پیچ خورده از پوست پرتقال را روی موکتل مرکبات خود جای دهید.

شما همچنین می‌توانید از موادغذایی شوری مانند زیتون و حتی پیاز شیرین نیز برای تزئین نوشیدنی خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تکنیک نمک روی لبه نوشیدنی استفاده کنید که از شکر محبوب‌تر است. در میان سبزیجات نیز، نعناع سبزی محبوب بارتندرها است که نه تنها به نوشیدنی عطر و طعم تازگی می‌بخشد بلکه رنگ سبز زنده‌ای را نیز به آن اضافه می‌کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که تزئین نوشیدنی سرد باید با مواد اولیه آن همخوانی داشته باشد و با ظرافت انجام شود. کافی است این دو قانون را رعایت کنید تا همه چیز به خوبی شکل بگیرد.

سرو کردن

سرو نوشیدنی آخرین مرحله از کار شما به عنوان بارتندر و اولین مرحله از آشنایی مشتری با هنر کوکتل زنی شماست. حتی ساده‌ترین کوکتل نیز باید با دقت و ظرافت سرو شود. گویی پیشکشی را به نزد سلطانی می‌برید.

سرو کردن نکات زیادی دارد. باید به جنس ظروف، یخ، نحوه ریختن نوشیدنی در لیوان سرو و تزئین توجه کنید. هر بار که سفارش جدیدی دریافت می‌کنید باید یک شاهکار را پیش روی مشتری بگذارید.

یک سفارش بزرگ که شامل چندین نوع کوکتل متفاوت می‌شود حتی یک بارتندر حرفه‌ای را نیز به چالش می‌کشد چرا که هر کدام از نوشیدنی‌ها باید به بهترین شکل سرو شوند.

رفتار بارتندر به اندازه سرو نوشیدنی سرد گارنیش شده اهمیت دارد. خوش‌رو باشید و از مهمان خود استقبال کنید. این موارد هزینه‌ای برای شما ندارد اما مشتری انتظار چنین رفتاری را از خالق هنری که می‌نوشد دارد.

رفتار بارتندر می‌تواند تجربه کلی مشتری از نوشیدنی را ارتقا بخشیده یا به کلی تخریب کند. بی‌تفاوتی و بی‌محلی به مشتری می‌تواند خوش‌طعم‌ترین نوشیدنی را برای او تلخ کند و برعکس رفتار دوستانه و سرشار از عشق، یک آب‌میوه ساده گارنیش شده را به خوش‌طعم‌ترین نوشیدنی زندگی مشتری تبدیل می‌کند.

سرو نوشیدنی سرد

میکسولوژی (Mixology)

 احتمالا از اولین باری که این کلمه را در این مقاله دیدید به این فکر کرده‌اید که میکسولوژی چیست؟ میکسولوژی هنر ترکیب مواد اولیه برای تهیه کوکتل یا موکتل است. در واقع این دانش میکسولوژی است که یک بارتندر حرفه‌ای که یک نوشیدنی را خلق کرده است را از یک بارتندر معمولی که فقط دستور را دنبال کرده متمایز می‌کند.

میکسولوژی فقط دانش ترکیب نوشیدنی‌ها نیست. بارتندری که این علم را فراگرفته است نوشدنی‌هایی خلاقانه، غیرمعمول و استثنایی را خلق می‌کند که الهام‌بخش دیگر بارتندرهاست.

برای اینکه دانش بارتندری و میکسولوژی را بیاموزید باید در حد یک متخصص طعم‌ها را بشناسید، درباره مواد اولیه مطالعه کنید و راه‌های متفاوت ترکیب را بیاموزید تا به تدریج پیشرفت کنید. ترکیب‌های محبوب خود را به چالش بکشید، ترکیب‌های جدید بسازید تا به آرامی به راز طعم‌ها خو بگیرید و به یک میکسولوژیست تبدیل شوید.

یخ شفاف

نکات تکمیلی برای بارتندرها

در این بخش آخرین نکات برای آموزش بارتندری و میکسولوژی و تبدیل شدن به یک حرفه‌ای را با شما در میان می‌گذاریم.

یخ

درست مانند بارتندرها ، یخ نیز در اندازه‌ها و اشکال متفاوتی وجود دارد. برای برخی از دستورها به یخ خرد شده نیاز دارید درحالی که برای برخی دیگر به یخ‌های معکب شکل نیاز پیدا می‌کنید. یک نکته همواره ثابت است، یخ باید شفاف باشد.

یخ شفاف بهترین نوع برای تهیه کوکتل‌ها است. اما چطور یخ شفاف درست ‌کنید؟ درست مانند دیگر مهارت‌های بارتندری و میکسولوژی، برای استاد شدن در این کار به زمان نیاز دارید. نکته اصلی برای تهیه یخ شفاف را با شما در میان می‌گذاریم: وقتی آب به سرعت سرد می‌شود یخ کدرتر خواهد بود و بعد از اضافه شدن به نوشیدنی سریع آب می‌شود.

فوت کوزه‌گری این است که آب را خیلی خیلی آرام سرد کنید. کاهش دمای آب باید در طول 24 تا 48 ساعت انجام شود. بعد از این که یخ سفت و شفاف شد، با یک کمان اره به آن شکل دهید. حالا برای تهیه کوکتل بعدی یخ شفاف دارید.

در آخر، برای موفق شدن در کار بارتندری و میکسولوژی لازم است با مشتری‌ ارتباط بگیرید اگر لازم است از چند تا جوک مناسب استفاده کنید. یادتان باشد که طعم نوشیدنی شما در دهانی که لبخند می‌زند بهتر خواهد بود.

نویسنده: نجمه نظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع