ارزش‌های شغلی حرفه باریستایی

ارزش‌های شغلی جنبه‌های عمومی از کار هستند که برآورده شدن آنها موجب رضایت فرد از شغل خود می شود. البته از این ارزش‌ها به‌عنوان الگوهای تقویت شغلی نیز یاد شده که بر اساس نظریه تطبیق شغل باریستایی تدوین شده‌اند.

ارزش‌های حرفه باریستایی

1)ارتباطات گسترده

مشاغلی که ارزش  کاری (ارتباط گسترده با دیگران) را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان ارائه خدمت به دیگران و کار تیمی در محیطی غیررقابتی و دوستانه را فراهم می‌نمایند. ازاین‌رو نیازهای مربوط به این ارزش مانند همکاری با تیمی حرفه‌ای، رعایت ارزش‌های اخلاقی و ارائه خدمات اجتماعی جزو مولفه‌های حرفه باریستایی هستند.

ارزش‌های کاری شغل باریستا
ارزش‌های کاری شغل باریستا

2)برخورداری از حمایت

در مشاغلی که ارزش کاری (برخورداری از حمایت) را برای فرد برآورده می‌کنند، حمایت مدیریت سازمان از کارکنان مشهود است؛ بنابراین نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل سیاست‌های شرکت/سازمان، نظارت بر روابط انسانی و نظارت بر امور فنی جزو اولویت‌ها هستند.

3)استقلال در کار

مشاغلی که  ارزش کاری (استقلال در کار)را برای فرد برآورده می‌کنند به کارکنان اجازه می‌دهند تا مستقلاً به انجام کار و تصمیم‌گیری بپردازند. البته این ارزش کاری نیاز به خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و استقلال دارد.

4)شرایط خوب کاری

مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امنیت شغلی و شرایط خوب کاری ارائه می‌دهند. الزامات برآورده سازی این ارزش کاری شامل فعالیت، جبران خدمت (درآمد)، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.

5)اعتبار شغلی

مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان پیشرفت و پتانسیل دستیابی به سطوح مدیریت ارشد و رهبری سازمانی را در بر دارند و اغلب جزو مشاغل دارای اعتبار و پرستیژ بالا محسوب می‌گردند. ازاین‌رو توان پیشرفت و اقتدار، به رسمیت شناخته شدن و اجتماعی بودن می‌تواند جزو نیازهای این ارزش کاری تلقی شود.

6)گرایش به نتیجه

مشاغلی که این ارزش شغلی را برای افراد برآورده می‌کنند، مشاغلی نتیجه‌محور هستند و کارکنان را قادر می‌سازند تا از بالاترین توانایی‌های خود در کار استفاده کنند و از این طریق به احساس کمال دست یابند. بنابراین استفاده از قابلیت‌ و توانایی‌ها و دستیابی به نتیجه مطلوب را می توان از  نیازهای مربوطه به این ارزش کاری برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع