زندگی به سبک یک باریستا

زندگی به سبک یک باریستا

گپ و گفتی کوتاه با محمد داوودی از هنرجویان دوره‌های آموزش کاربردی باریستا آکادمی کافه نیرو

در این گزارش همراه می‌شیم با “محمد داوودی” یکی از هنرجویان سابق آکادمی کافه نیرو و باریستا‌های خوب امروز کشورمون و باهاش درباره جزئیات کار و سبک زندگی یک باریستا گپ می زنیم.

درباره کارت بیشتر واسمون بگو چی شد رفتی سراغ باریستایی؟

در حال حاضر باریستای کافه تراس هستم و علاقه خاصی به قهوه های اسپیشالیتی دارم و خیلی دوست دارم توی این حوزه تخصصی‌تر کار کنم. قبل از این‌که این کار و به صورت حرفه‌ای شروع کنم خیلی کافه گردی می‌کردم و به دلیل علاقه شخصی به قهوه، یه سری مطالعات در مورد دنیای قهوه و کافه داشتم.

تقریبا 6 ماه پیش بود که یکی از دوستای نزدیکم بهم گفت میخواد کافه راه بندازه و به من پیشنهاد داد بهش کمک کنم و منم با کمال میل قبول کردم و مشتاقانه پیگیر کارهاش شدم. برای همین یه دوره آموزش کاربردی باریستا توی آکادمی کافه نیرو رفتم و حداقل های لازم برای باریستا شدن رو یاد گرفتم و کارم رو توی کافه دوستم شروع کردم. خیلی مشتاق بودم و مطالعه و تلاش زیادی کردم و کم کم مهارت هام افزایش پیدا کردن.

مقاله زندگی به سبک یک باریستا در وبلاگ کافه نیرو

روز کاریتو چه جوری می گذرونی؟

حدودا ساعت ۶:۳۰ صبح از خواب بیدار می‌شم و ساعت ۷:۳۰ کارمو شروع می کنم. یه پلی لیست مخصوص صبح آماده کردم که هر روز صبح تو کافه پخش می‌کنم و از این لیست انرژی خیلی خوبی برای یک روز کاری عالی می‌گیرم.
صبح ها معمولا دو نفریم، «من و رضا» که کافه رو می‌چرخونیم.  من دستگاه اسپرسو رو روشن می‌کنم و کار تنطیم آسیاب قهوه و آماده‌سازی بار و مواد اولیه هم با منه. رضا هم ساعت ۸ می‌رسه و رسما کافه رو باز می‌کنیم.
ساعت ۴ عصر هم شیفت کاری من تموم می‌شه و بار رو مرتب می‌کنم و تحویل باریستای شیفت عصر می‌دم.

بهترین قسمت کارت چیه؟

چیزی که بیش‌تر از همه ازش لذت می‌برم اینه که قهوه های مختلف و تست می‌کنم. توی کافه ما قهوه های مختلفی از سراسر دنیا سرو میشه و هرچند وقت یه بار قهوه هامون رو به روز می‌کنیم.

سخت‌ترین قسمت کارت چیه؟

مقاله زندگی به سبک یک باریستا در وبلاگ کافه نیرو

مدیریت کردن سفارش‌ها وقتایی که کافه شلوغ می‌شه خیلی کاره سختیه. کلی سفارش میاد، از قهوه و نوشیدنی های سرد بگیر تا منوی غذایی و باید حواست به همشون باشه که هم کیفیت خوبی داشته باشن و هم سفارش مشتری دیر نشه.

زندگی به سبک یک باریستا چگونه است؟

به نظر من از اونجایی که کار اصلی یک کافه روی دوش باریستا هستش، مسئولیت پذیری مهم‌ترین ویژگی یک باریستاست. اعتماد به نفس و مشتری مداری هم خیلی مهمه و اینکه همیشه مطالعه کنی و اطلاعاتت به روز باشه.

برای کسایی که میخوان وارد شغل باریستایی بشن چه توصیه ای داری؟

باریستایی یه شغل پرهیجان و پویاست چون با قهوه و آدم ها سر و کار داری، پس اگه به این حوزه علاقه دارین به خودتون و توانایی هاتون اعتماد کنید و شک نکنید که از این کار نهایت رضایت رو خواهید داشت و خیلی چیزا هم یاد می‌گیرین.

لینک ثبت نام دوره آموزش باریستا و دوره آموزش لاته آرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع