پروسه روست و تغییر رنگ دانه های قهوه

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی رابطه میزان روست و تغییر رنگ دانه‌های قهوه بپردازیم. دانه‌های قهوه پس از برشته شدن رنگ‌های متفاوتی پیدا می‌کنند و نمی‌توان گفت که کدام رنگ بهتر از دیگری است. در عوض بیایید اینطور فکر کنیم که قهوه با رنگ روشن (Light) طعم ملایمی دارد، قهوه با رنگ متوسط (Medium) می‌تواند قهوه محبوب شما باشد و قهوه تیره (Dark) می‌تواند برای شما سنگین باشد.

اشکالی ندارد اگر شما قهوه لایت را ترجیح می‌دهید، فقط قهوه مدیوم را به عنوان رنگ ایده‌آل برای برشته شدن در نظر بگیرید و دو نوع دیگر را اندکی سنگین (Dark) یا سبک (Light) به حساب آورید.

روست و تغییر رنگ قهوه

تشخیص انواع روست قهوه و تغییر رنگ دانه ها

اگر طعم دانه‌های قهوه بعد از روست شدن عطر و طعم میوه تازه یا گیاه را ندارد یا به شوری نمی‌زند، دانه‌های قهوه شما به خوبی برشته شده‌اند. در این حالت رنگ دانه‌ها متوسط یا تیره‌ است. اگر طعم دانه‌های قهوه پس از رست کردن (Roast)  یا برشته کردن طعم میوه تازه یا گیاه را داشته باشند یا به شوری بزند قهوه به خوبی برشته نشده است. این طعم نشان می‌دهد که بخش‌هایی از دانه‌ قهوه بیش از اندازه روشن هستند و به خوبی برشته نشده‌اند و مزه دانه قهوه تازه بسیار محسوس است. به یاد داشته باشید که لازم نیست رنگ تمام دانه روشن باشد تا بگوییم قهوه به اندازه کافی برشته نشده است.
گذشته از این اصلا چیزی به این معنا که «دانه قهوه بیش از حد برشته شده است» نیز وجود ندارد. اگر کسی این جمله را به زبان بیاورد احتمالا منظورش این است که قهوه بیش از اندازه سنگین (Dark) است. برشته شدن یک مقیاس ثابت مانند رنگ نیست بلکه برای تشخصی برشته شدن فقط باید با «بلی» یا «خیر» به این سوال جواب دهید:

انواع برشته کاری دانه های قهوه

آیا بخش‌هایی از دانه قهوه بیش از اندازه روشن است؟

  • بلی (دانه‌ها هنوز خوب برشته نشده‌اند)
  • خیر (دانه‌ها برشته و آماده هستند)

این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است میزان برشته شدن در درون دانه متفاوت باشد. بخش درونی دانه قهوه در حین برشته شدن همیشه اندکی از بخش خارجی دیرتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد چرا که گرما برای نفوذ به بخش داخلی به زمان نیاز دارد. به همین دلیل ممکن است بیرون دانه به خوبی برشته شده باشد در حالی که بخش داخلی بیش از اندازه روشن باشد. به این حالت برشته شدن نامتقارن گفته می‌شود. اگر تنها بخش کوچکی از داخل دانه طعم تازه خود را حفظ کند و برشته نشود نمی‌توان گفت دانه به طور کامل برشته شده است.

چارت انواع روست قهوه

روست و رنگ ها

در تصویر بالا به خوبی رابطه روست و رنگ را مشاهده می‌کنید. نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که:

  • Dark + Light  دانه‌ای است که با وجود اینکه از بیرون به خوبی برشته شده اما رنگ داخل آن همچنان روشن است. این قهوه به خوبی برشته نشده (Underdeveloped) است.
  • Medium + Light دانه‌ای است که در بیرون به اندازه کافی برشته شده اما بخش کوچکی در داخل دانه روشن مانده است. این دانه نیز به خوبی برشته نشده است.
  • Dark + Medium دانه‌ای است که به اندازه کافی برشته شده است و هیچ بخش روشنی در آن دیده نمی‌شود.
  • قهوه‌ای که متوسط (Medium) برشته شده است بهترین قهوه برای شماست و نه هیچ چیز دیگر اما اگر هنوز قهوه روشن یا لایت را ترجیح می‌دهید، کمکی از من بر نمی‌آید.  
روست قهوه

اگر تصویر و مطلب برای شما مفید بوده است راحت باشید و آن را به اشتراک بگذارید، تنها چیزی از شما می‌خواهیم این است که نامی هم از سایت ما ببرید. اگر با گفته‌های این مقاله موافق نیستید نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. 

نویسنده: نجمه نظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع