عوامل تاثیرگذار بر طعم قهوه

در این مقاله قصد داریم عوامل تاثیرگذار بر طعم قهوه را بررسی کنیم. اسپرسو یا عصاره قهوه از عبور آب داغ با درجه و فشار مشخص از بین قهوه آسیاب شده به دست می آید.

عوامل تاثیرگذار بر طعم قهوه

نسبت قهوه به آب

عصاره اسپرسو از واکنش آب داغ در کنار قهوه آسیاب شده بدست می آید. استاندارد رایج این است که زمانی که میزان 20 درصد محلول جامد از قهوه عصاره گیری شده باشد،اسپرسو مناسب ترین عطر و طعم را خواهد داشت. یک روش پیشنهادی این است که مقدار10 یا 7 گرم قهوه آسیاب شده را برای گرفتن شات اسپرسو اندازه گیری کنیم و این میزان را برای همه ی شات ها حفظ کنیم.

دمای آب

آب در نزدیکی نقطه جوش خود بهترین میزان حلالیت را دارد. بهترین دمای آب برای تهیه قهوه بین 90 تا 96 درجه سانتی گراد است.

حفظ حرارت

برای آن که نوشیدنی قهوه بیش از اندازه عصاره گیری و یا دم آوری نشود، فنجان قهوه را بر روی سطح داغ نگذارید.

درجه آسیاب قهوه

با ریزتر شدن درجه آسیاب قهوه، سطح بیشتری از پودر قهوه در مجاورت آب قرار می گیرد. با توجه به روش گرفتن قهوه باید درجه آسیاب قهوه را تنظیم کرد. مثلا برای گرفتن قهوه با فرنچ پرس چون زمان مجاورت قهوه با آب زیاد است، درجه آسیاب قهوه باید درشت تر باشد.

کیفیت آب

آبی که املاح زیادی داشته باشد یا کاملا تصفیه شده و بدون املاح باشد برای عصاره گیری مناسب نیست. بهترین آب برای عصاره گیری، آبی است که در خود مقداری املاح داشته باشد.

کیفیت قهوه ای که استفاده می کنیم

ترکیب قهوه (عربیکا، روبوستا) و نوع رست قهوه (لایت، مدیوم، دارک ) کاملا روی عطر و طعم نوشیدنی قهوه تاثیر می گذارد. با توجه به بازار جدید و رو به رشد قهوه های دمی یا اصطلاحاً موج سوم قهوه، شرکت در دوره آموزشی قهوه های دمی فرصتی را برای علاقه‌مندان به حوزه باریستایی ایجاد کرده تا با توجه به نیاز بوجود آمده از مزایای آن بهره مند شوید. همچنین بخوانید: چند نکته مهم در مورد تمپ کردن قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع